Är förpackningen viktigare än produkten?

Ja, det menar en av grundarna till det brittiska juiceföretaget Innocent, Richard Reed, när det kommer till snabbrörliga konsumentprodukter. "Varumärken borde fokusera på att få fram en lyckad förpackningsdesign innan de investerar i annonsering. Det är så du förmedlar vem du är och vad du står för, blir uppmärksammad och skapar ett begär. Det är galet hur viktig förpackningen är", säger han.

Innocents expansion in i apelsinjuicesegmentet visar att Richard har en viktig poäng. När varumärket lanserades för första gången nådde man en omsättning på endast fyra miljoner pund under det andra året, vilket resulterade i att stormarknaderna strök produkten ur sortimentet. När Innocent lanserade på nytt tre år senare i en karafformad flaska, istället för i den kartongförpackning man hade tidigare, nådde man en omsättning på 80 miljoner pund under det andra året. Framgången var ett faktum och det var endast förpackningen som skilde sig från tidigare. Innehåll, pris och distribution var desamma.

A och O att sticka ut i mängden

"Tala om att detaljer räknas. Det enda vi gjorde annorlunda var att använda en plastflaska som vi kallade karaff för att det skulle låta lite flott. Vi är övertygade om att konsumenterna hade köpt Innocent i den tidigare förpackningen också, om de bara hade vetat att varumärket existerade. Men eftersom förpackningen såg ut som alla andra gjorde de inte det."

Richard berättar vidare att Innocents filosofi, när det kommer till design, kommer ifrån Apples grundare Steve Jobs som sa att: " the single biggest reason why Apple won against Microsoft was because we made our products more beautiful."