En dag på tryckintag

Att designen på dina etiketter, med dess färger och specialeffekter, blir precis som du har tänkt dig är det viktigaste för oss. För vi vet vilken stor roll etiketten har som budskapsbärare och marknadsförare av ditt varumärke. Därför erbjuder vi dig som kund möjligheten att komma på vad vi kallar tryckintag, där du får vara med när vi tar fram tryckprover på dina etiketter. På så vis får du möjligheten att göra korrigeringar och godkänna designen innan etiketterna går i tryck. En som tycker att Nordvalls tryckintag är en bra och trygg service är Georg Sternegård på Neumeister Strategic Design.

Georg har designat etiketterna till många av Spendrups ölvarumärke Brutal Brewings brygder. Senast var han på tryckintag för etiketten till "The Lit Up Black IPA" och som vanligt när det kommer till Brutal Brewing ska etikettdesignen, med sina illustrationer, spegla flaskans innehåll. I detta fall ett nattsvart hav, upplyst av månskenet, vilket reflekterar kontrasterna i brygden - en öl Spendrups beskriver som: "kontrasternas brygd, svart som natten men ljus och lätt i smaken."

Detaljer gör helheten

För att få till exakt rätt färgnyanser, i synnerhet i det dunkla månskenet, har man valt att jobba med dekorfärger, så kallade Pantonefärger, på etiketterna till The Lit Up Black IPA. Det brukar man göra när det handlar om Brutal Brewing. Georg berättar att färgerna är en del av varumärkesupplevelsen. "Ja, de är extremt viktiga. För just Brutal Brewing jobbar vi med klarare och poppigare färger som sticker ut och fångar uppmärksamhet. Det ger också ett lekfullt uttryck som fungerar bra med illustrationsmanéret."

Även de olika detaljerna är viktiga för helhetsupplevelsen av produkterna. På till exempel "A Ship Full of IPA" och "Cirrus the Cloudy Lager" har vi lagt en sandpapperslack över utvalda delar av etiketten för att få en härligt sträv känsla, på andra har vi använt olika typer av folieringar, i exempelvis koppar, som på etiketten till "Session Pale Ale".

Matt och blankt i kombination

Även för The Lit Up Black IPA var detaljerna i fokus med en matt lack över hela etiketten och en glansig screenlack i vågorna och skeppet, för att få den kontrast som matchar ölets karaktär. Georg var dock inte helt nöjd med det första tryckprovet. "Jag tyckte inte att det var tillräckligt med lack i vågorna för att skapa den där kontrasten mellan det matta och blanka som vi var ute efter. Prepressavdelning på Nordvalls tog fram en ny screencylinder och tryckte om etiketterna så att vågorna skulle bli mer distinkta. Resultatet blev jättebra. Att komma på tryckintag är verkligen bra för mig som designer eftersom jag får chansen att göra slutgiltiga justeringar innan etiketterna trycks. Det är en trygghet att veta att när de levereras till vår kund, i det här fallet Spendrups, ser de ut precis så som kunden förväntar sig."

Marie Olofsson, tryckteknisk rådgivare på Nordvalls, berättar mer:

"Ett tryckintag innebär att vi, tillsammans med dig som kund och/eller din byrå, tar fram det önskade utseendet på etiketten. Du får se designen i tryck och har möjligheten att göra justeringar innan etiketterna trycks "på riktigt". Det kan handla om att ta bort eller lägga till vissa detaljer och specialeffekter eller att justera färger och lack.

Det här med etikettdesign är inte helt enkelt, i synnerhet när det kommer till färgnyanserna. På datorskärmen ser du färgerna i RGB* men etiketterna trycks i CMYK*, alternativt dekorfärger, oftast så kallade Pantonefärger. Färgerna i RGB upplevs som klarare och mer fluorescerande, och mattas ner en del när de görs om till CMYK, vilket är viktigt att ha i åtanke när du gör designen. Gör vi om en Pantonefärg till CMYK mattas den också ner. Därtill är det bra att veta att Pantonefärgerna, så som de ser ut på datorskärmen, inte blir exakt så när de trycks på etiketten. Vi ger dig så klart den rådgivning du behöver och under tryckintaget har du möjlighet att justera färgerna, och annat så klart, tills du är helt nöjd med etikettens utseende. Som kund kanske du önskar en egen färgblandning och då tar vi fram det till dig i vårt färgkök.

Färgerna kan även variera en del beroende på vilket etikettmaterial de trycks på – om det till exempel är ett obestruket papper eller glansigt syntetmaterial. Det kan ju även vara så att du har en produktserie bestående av både etiketterade flaskor och tuber, och då är det ju viktigt att etiketterna matchar tuberna så att produkterna i serien är enhetliga. 

Att komma på tryckintag ger dig en trygghet om att resultatet blir exakt som du har tänkt dig. Ofta stannar du en halv- eller heldag, beroende på hur många justeringar som ska göras och vi hjälper dig gärna att boka taxi och ge dig hotelltips om du bor över."

 

Vill du veta mer och få tryckteknisk rådgivning? Välkommen att kontakta Marie Olofsson: marie.olofsson@remove-this.nordvalls.se, 010 169 17 38

 

* red, green, blue
* cyan, magenta, yellow, key color (black)