Fem viktiga insikter från Entreprenörsveckan

Den 22 juni höll Packmarknaden sitt heldagsseminarium "Träffa rätt med din etikett" under den årliga Entreprenörsveckan i Båstad. Dagen var fylld med många intressanta presentationer. Lotta Widerström från Nordvalls höll till exempel en presentation om hållbara etikettlösningar och hur man ska tänka när man väljer etikettmaterial och adhesiv. Detta är de fem viktigaste insikterna vi tog med oss från dagen.

1. Etiketten är central för att sticka ut i butikshyllan.

Detta är ju inget nytt för oss men ack så viktigt att påtala om och om igen. 75 procent av konsumenterna gör sina val när de står framför produkterna i butiken och med rätt etikett kan varumärkesägaren öka försäljningen markant. Varför inte leka med etikettens form, färger, lack och budskap? Med till exempel en tävlingskupong eller QR-kod på etiketten kan man få konsumenten att interagera med varumärket. Det är bara fantasin som sätter gränser!

2. Och på tal om att väcka uppmärksamhet...

Något vi kommer få se mer av framöver är lysande etiketter. Ja, du hörde rätt! Etiketten, som sitter i en särskild display utrustad med LED-lampor och sensorer, lyser upp när konsumenten interagerar med produkterna i butikshyllan. Många kända varumärken har redan fått upp ögonen för den nya teknologin och använder den för att highlighta sina budskap och påverka konsumenten en sista gång innan hen fattar sitt köpbeslut. Lysande, eller hur!

3. Den digitala trycktekniken är här för att stanna.

Coca-Cola har gjort det ett flertal gånger och nu senast Dr Pepper. Vi pratar om marknadsföringskampanjer där man har satt etiketter med unik design på varje produkt - för att öka försäljningen och bygga sitt varumärke. Vi lever dessutom i en allt mer ”digital värld” där smarta mobiler och sociala medier påverkar vårt köpbeteende. Med digitaltryckta etiketter kan produkten kopplas upp till livet på nätet och bli en viral succé.

4. Att välja rätt sorts adhesiv, alltså häftämne, är A och O.

Till skillnad mot vad många kanske tror är etiketten är komplex produkt med många fiender, såsom silikon och olja, och det finns uppemot 150 olika sorters adhesiv att välja mellan. Etiketten ska inte sällan vara tålig, klara tuffa förhållanden och samtidigt vara enkel att ta av. Tänk dig själv om en däcktillverkare ska göra en leverans från lager till slutkund och fraktetiketterna på däcken trillar av under transporten. Eller om en fönstertillverkare levererar fönsterglas där etiketterna sitter så hårt att konsumenterna inte kan få bort dem. Det kan få mycket negativa konsekvenser för varumärket. Slutsatsen är alltså att det gäller att ha koll på läget, alternativt anlita en etikettleverantör som har det.

5. Att förhindra förfalskningar av läkemedel är en av vår tids största utmaningar.

Ett sätt att skydda en produkt mot att manipuleras eller kopieras är att använda säkerhetsetiketter av olika slag. Med hjälp av etiketten kan man försäkra konsumenten att produkten är äkta och inte varit utsatt för intrång. En garantiförsegling visar klart och tydligt om förpackningen varit öppnad. Etiketten kan även ha dolda budskap som endast butikspersonalen kan avläsa. För att nämna ett par exempel!