Hetaste trenderna i etikettdesign 2016

Trender kommer och trender går, somliga består! Precis som i allting annat går det även trender i etikettdesign. Låt oss presentera de fem hetaste just nu.

1. Konsumenterna vill känna sig unika

Därför måste vi erbjuda förpackningar som är unika. Trenden började med Coca-Colas uppmärksammade, och mycket framgångsrika, kampanj "Share a Coke" 2013, där läskgiganten bytte ut den ikoniska texten "Coca-Cola" till personnamn på flaskorna - som en hyllning till sina konsumenter. Efter succén lanserades en liknande kampanj för Diet Coke som kallades "It's Mine". Under våren 2016 lanserade Coca-Cola även "Share a Song" i USA där de försåg burkar, flaskor och andra förpackningar med titlar på ett 70-tal kända sånger och melodier (se bild ovan).

Tack vare den digitala trycktekniken för etiketter kan du göra liknande kampanjer för ditt varumärke eftersom denna tryckteknik möjliggör variabelt tryck, det vill säga unikt tryck på varje etikett. Och helt ärligt, du behöver inte heta Coca-Cola för att göra det. Vill du veta mer om alla möjligheter som finns med den digitala trycktekniken för etiketter ska du läsa här.

2. Hellre äkta än perfekt

En annan trend vi ser just nu är att etikettdesignen ska se hantverksmässig ut. Det säger många etikettdesigners som vi har pratat med. Detta innebär bland annat grova pappersmaterial med synliga pappersfibrer och design med ateljékänsla som nästan ger ett ruffigt intryck. Det ska helt enkelt finnas en mänsklighet i designen.

3. No label look

Även om vi älskar etiketter förstår vi dem som önskar att etiketten inte syns, utan smälter in i förpackningen. Det ger ett modernt och fräscht intryck, i synnerhet om du väljer ett transparent syntetmaterial till etiketten och förpackningen också är genomskinlig. I vår värld kallas detta "clear on clear". Se exemplet med Frutoso så snyggt det kan bli.

4. Inte bara vara en fröjd för ögat

Vi vill uppleva etiketten med alla våra sinnen och den taktila känslan är en del av helhetsintrycket. Ta till exempel Brutal Brewing som har valt en speciell sandpapperslack på vissa av sina etiketter för att de ska bli så där härligt sträva vilket gör flaskorna sköna att hålla i och att konsumenten lägger varumärket på minnet. Det finns många olika slags etikettmaterial, lack och specialeffekter som gör att dina etiketter sticker ut i mängden och bjuder konsumenten på något extra.

Ölvarumärket Brutal Brewing, ägt av Spendrups, bjuder som sagt konsumenterna på något extra med en sandpapperskänsla på etiketterna. Ett annat exempel är Pistonhead, också en produkt från Spendrups, där vi har lagt en screenlack i konturerna för att förstärka den taktila känslan.

5. Etiketten som historieberättare

Att jobba med storytelling, det vill säga att ladda sitt varumärke med historier i syfte att positionera sig på marknaden, har kommit att bli centralt för många varumärkesägare. I en värld där konkurrensen är stenhård och det är allt svårare att sticka ut i mängden, gäller det att skapa känslomässiga värden kring sin produkt. Det handlar alltså om att beröra målgruppen för att bygga sitt varumärke. Ett sätt att göra det är att använda etiketten som sin historieberättare. Etiketten, i synnerhet den som består av flera sidor, ger goda möjligheter att förmedla sitt budskap och berätta historier som berör. Detta är definitivt en trend som är här för att stanna.

Vill du veta mer om trendiga och kreativa etiketter?
Låt dig gärna inspireras av våra kundberättelser!