Låt etiketten berätta din historia

Att jobba med storytelling, det vill säga att ladda sitt varumärke med historier i syfte att positionera sig på marknaden, är centralt för många varumärkesägare. I en värld där konkurrensen är stenhård och det är allt svårare att sticka ut i mängden, gäller det att skapa känslomässiga värden kring sin produkt. Det handlar alltså om att beröra sin målgrupp för att bygga sitt varumärke.

Ett sätt att göra det är att använda etiketten som din historieberättare. Det har till exempel Kiviks Musteri valt att göra på sina äppeldrycker "Årets Skörd" som finns i olika smaker. I den fiffiga tvåbladsetiketten på flaskans baksida berättar de sin, som de kallar det själva, njutbara historia - en historia om företagets ursprung, traditioner och fantastiska miljö. På så vis kopplar Kiviks Musteri emotionella värden kring sin produkt och får oss att associera varumärket med någonting mer än "bara" äppledryck.