alt

När en ny etikett tas fram till en konsumentförpackning är det ofta designen som är i fokus. Etiketten ska tilltala konsumenterna och verka som produktens säljare i butikshyllan. Det finns dock en liten detalj, eller ja så liten är den egentligen inte, som du inte får glömma bort och som måste hålla hög kvalitet, annars kan den sätta en stor käpp i hjulet för dig. Det vi pratar om är streckkoden.

En streckkod är en informationsbärare. Streckkodsnumret som kallas GTIN (Global Trade Item Number) är ett artikelnummer som används för att göra artiklar, förpackningar och tjänster unika och spårbara. Genom att överföra GTIN till en streckkod kan numret läsas av med en skanner. Det finns olika streckkoder, bland annat EAN-13 som är en av de vanligaste och används för konsumentförpackningar som ska läsas av i en utgångskassa. Vi tänker ju sällan på dem som konsumenter men tittar man i sitt kylskåp eller skafferi ser man att alla produkter har en streckkod av modell EAN-13.

Gör så här för att ta fram en ny streckkod

Som producent är det desto viktigare att tänka på streckkoden och det redan i designfasen av dina etiketter. För att ta fram streckkodsnummer behöver du abonnera på ett så kallat företagsprefix hos till exempel den globala standardiseringsorganisationen GS1 Sweden. 

Med hjälp av företagsprefixet tar du sedan fram ett nummer - en kombination av siffror som är unikt för ditt företag. Det innebär att det inte finns något annat företag i hela världen som har samma nummer. Dessutom kan de GS1-nummer som du skapar med företagsprefixet användas globalt. Så här är streckkoden uppbyggd:

FFFFFFFFF är ditt företagsprefix som ska vara med i alla streckkodsnummer du skapar. De två (ibland tre) första siffrorna i prefixet indikerar vilket land streckkoden blev utfärdad i. Numret säger dock inte var produkten tillverkades vilket är en vanlig missuppfattning. Nummer 73 står för Sverige och innebär alltså att produktens streckkod blev utfärdad i Sverige.

AAA är ett löpnummer som du själv bestämmer. Det kan vara från 000-999. GS1 Sweden rekommenderar att numrera i löpnummerordning. Det vill säga 001, 002, 003 och så vidare. Det är viktigt att du själv har koll på vilka löpnummer du använder eftersom detta inte registreras hos GS1 Sweden.

K är en kontrollsiffra som du räknar ut själv, till exempel här. Kontrollsiffran går inte att bestämma själv utan måste räknas ut. Observera att du måste räkna ut en ny kontrollsiffra för varje nytt streckkodsnummer du skapar. Vi på Nordvalls hjälper dig gärna att räkna ut kontrollsiffran om du så önskar.

Kvaliteten är A och O

För att streckkoden snabbt och enkelt ska kunna skannas med en streckkodsläsare är det mycket viktigt att streckkoden håller hög kvalitet. Hög kvalitet innebär till exempel att streckkodens storlek, höjd, ljusmarginal och modulbredd är tillräckliga. En streckkod behöver inte vara svart men den måste synas ordentligt och kontrasten mellan bottenfärgen och färgen på streckkoden måste vara tydlig.

Det är viktigt att du lämnar ett blankt utrymme på varje sida av streckkoden, en så kallad tyst zon, så att ingenting stör när den ska skannas. Tänk även på att ha en tillräcklig streckkodshöjd då en för liten höjd ger sämre läsbarhet.

En mer omfattande storleksguide hittar du här.

Placera streckkoden rätt

Det är inte bara kvaliteten på själva streckkoden som är viktig, även dess placering spelar stor roll. En streckkod som placerats felaktigt på förpackningen kan nämligen innebära sämre läsbarhet. Du bör placera streckkoden på en slät yta och aldrig runt hörn, över skarvar, perforeringar eller liknande. Placera, om möjligt, streckkoden minst 8 mm och högst 100 mm från förpackningens kant. Placera den lågt på förpackningens baksida, gärna till höger. Undvik att placera streckkoden på förpackningens botten. På en rund förpackning, exempelvis en flaska, är det en fördel att sätta streckkoden på högkant på etiketten; den är då lättare att läsa av. Tänk även på att placera etiketten så rakt som möjligt på produkten.

Om du försent upptäcker att streckkoden inte håller tillräckligt hög kvalitet och är svår att skanna kan det leda till höga kostnader i form av kassation av etiketter, utebliven försäljning och onödigt extraarbete.

Men var lugn, vi hjälper dig!

Vi vet att det är mycket att tänka på när du ska beställa etiketter, särskilt för dig som är novis på området. Vi hjälper dig gärna att ta fram den visuella streckkoden till dig om du så önskar. Kontrollsiffran kan vi som sagt också hjälpa dig med. (För en EAN 13-kod behöver vi dock veta företagsprefixet och löpnumret.)

Oavsett om vi tar fram streckkoden eller du har gjort det själv, kontrolläser vi alltid koden på vår in-house prepressavdelning innan etiketterna går i tryck, och kontrollerar att den håller tillräckligt god kvalitet. Därmed kan du känna dig trygg med att streckkoden säkert kan skannas av med en streckkodsläsare.

Vill du veta mer och önskar rådgivning kring streckkoder på etiketter? Välkommen att kontakta oss!

Den digitala trycktekniken för etiketter är på stark frammarsch. Vi på Nordvalls har de senaste åren gjort stora investeringar i denna tryckteknik och har idag två toppmoderna digitala tryckpressar av märket HP Indigo WS6800 med tillhörande efterbearbetningsutrustning. Det gör att vi har Sveriges modernaste digitalavdelning för etikettproduktion. Vilka är då fördelarna med den digitala trycktekniken för etiketter? Jo, bland annat dessa.

1. Kortare leveranstider.

Det beror bland annat på att vi inte behöver ta fram tryckmedia när vi trycker digitalt. Är det en ändring i etiketten är det enklare att göra om trycket. Färgjusteringar i en fyrfärgsbild kan göras direkt.

2. Inga ställtider vilket inte bara innebär kortare ledtider utan även mindre spill. 

Det är bra för miljön. De inställningar som operatören behöver göra vid digitaltryck är "colour calibration" för att se så att färgerna har rätt densitet samt en "scaling", där de mäter att det är lika längd mellan etiketterna, vilket är viktigt för att stansningen ska fungera i efterbearbetningen.

3. Vi kan kostnadseffektivt trycka kortare serier.

Detta är ju bra för dig som har många produktvarianter, produkter på olika språk, är en mindre producent eller kanske vill testa en ny marknad.

4. Ingen risk för mix-up.

Vi behöver ju inga klichéer vid digitaltryck! Det enda som krävs är en PDF-fil som är namngiven med ett nummer. Det är en trygghet, inte minst för dig som jobbar i läkemedelsindustrin där ett eventuellt feltryck på etiketten kan få mycket allvarliga konsekvenser.

5. Heller ingen risk för färgsläpp.

Det är ju så fiffigt förstår du att pressarna stannar om färgen tar slut.

6. Många spännande specialeffekter.

Vad sägs till exempel om hotfoil? Hotfoil, alltså varmfoliering, kan göras i många olika färger och ger mycket hög kvalitet med knivskarpa konturer. Eller kanske embossing? Embossing, eller prägling som vi också kallar det, är en teknik som ger en lätt upphöjd yta, så kallad relief, på etikettytan. Det skapar inte bara en vacker design utan även en spännande upplevelse när man får den i sin hand. Att kombinera embossing med en vacker folie sätter extra guldkant. Nordvalls är unika med att erbjuda dessa specialeffekter digitalt i Sverige! 

7. Det blir aldrig misspass.

Återigen, eftersom vi inte behöver klichéer när vi tar fram etiketter digitalt är det ingen risk för att det blir misspass i trycket.

8. Önskar du variabelt tryck, alltså att varje etikett är unik?

Inga problem, det löser vi! Det kan handla om löpande streckoder eller nummerserier. Olivoljeproducenten Manaki Gold är en av våra kunder som väljer etiketter med variabelt tryck för att bygga sitt varumärke.

Som du kanske förstår är fördelarna med digitaltryck många. Vi berättar gärna mer om hur vi kan tillgodose just dina etikettbehov. Välkommen att kontakta oss!

Österlenbryggarna väljer numera självhäftande etiketter till sina ölflaskor och de trycks digitalt hos oss på Nordvalls.

Det finns två grundläggande sorter när vi pratar om etiketter: självhäftande och våtlimmade. Självhäftande etiketter, så kallade Pressure Sensitive Labels (PSL), är betydligt vanligare idag och är som klistermärken, med adhesiv och backingpapper. En våtlimmad etikett kan, lite förenklat, liknas vid ett gammaldags frimärke där du väter baksidan för att aktivera limmet och få den att fästa. Vi hittar våtlimmade etiketter främst på öl- och läskflaskor av glas men även en del andra livsmedelsförpackningar såsom konservburkar. Vi på Nordvalls trycker självhäftande etiketter och här kommer några skäl till varför du ska välja denna typ av etikett.

Den självhäftande etiketten…

…är lättare att applicera

När det kommer till etikettapplicering finns det en rad nackdelar om du använder våtlimmade etiketter. För att limmet ska aktiveras måste materialet fuktas, antingen med ånga eller vatten, och processen kräver stor noggrannhet och timing. Det gäller att ha rätt mängd ånga eller vatten för att hela etikettytan ska bli täckt, annars kommer etiketten inte att fastna. En självhäftande etikett, däremot, kommer ”färdig”; det är full vidhäftning över hela ytan och det är bara för dig att applicera etiketten på produkten. Ska du byta etikettsort under appliceringsprocessen går det även betydligt snabbare med självhäftande etiketter. Det är ju en stor fördel, inte minst för dig som till exempel har många olika ölsorter eller säsongsvariationer.

Våtlimmade etiketter får dessutom en kladdig yta som ger beläggningar på utrustningen. En självhäftande etikett däremot är helt ren och det enda som lämnas kvar efter appliceringen är backingpappret. Sveriges idag äldsta mikrobryggeri, Österlenbryggarna, valde att gå över från våtlimmade etiketter till självhäftande på alla sina ölflaskor för några år sedan. Kenth Persson, ägare och VD, klargör att med de våtlimmade etiketterna var appliceringsprocessen jobbig och det krävdes mycket rengöring. "Det var ett helsike", betonar han. Med självhäftande etiketter är det betydligt smidigare.

…ger en högre kvalitet

Din produkt är av högsta kvalitet, så klart vill du att etiketten ska förmedla detsamma. En självhäftande etikett sitter snyggare på produkten. Med våtlimmade etiketter är det större risk för bubblor och limrester.

…ger dig valfrihet

Självhäftande etiketter ger dig en betydligt större valfrihet vad gäller frontmaterial: i både pappers- och syntetmaterial och metallfolier men även adhesiv. Beställer du självhäftande etiketter kan du få med både permanent och avtagbart adhesiv, beroende på ditt användningsområde. Självhäftande etiketter går att applicera på fler slags ytor än våtlimmade. Det finns dessutom en större valfrihet vad gäller etikettens form när du väljer en självhäftande etikett. Det går i princip att få exakt den form du önskar.

…ökar din försäljning och bygger ditt varumärke

En självhäftande etikett ger dig fler möjligheter till att jobba med ditt budskap och din etikettdesign. 75 procent av alla köpbeslut görs i butiken och studier har visat att konsumenter är mer benägna att köpa produkter som fångar deras uppmärksamhet. En självhäftande etikett gör att din produkt sticker ut, ökar din försäljning och bygger ditt varumärke. Se bara på Norrlands Guld från Spendrups Bryggeri. För några år sedan valde man, liksom Österlenbryggarna, att gå över från våtlimmade till självhäftande etiketter, tillsammans med en ny flaska och kork. Resultatet? En försäljningsökning på 400 procent på två år! Då ska vi tillägga att marknadsföringsbudgeten var densamma. Så visst gör etiketten skillnad.

Det finns så mycket spännande vi kan göra med en etikett och med den självhäftande finns det som sagt betydligt fler valmöjligheter. En stor trend just nu är så kallade "Clear on Clear", alltså en transparent etikett som appliceras på en transparent produkt för att skapa en no label look-känsla, såsom i det här fallet. En annan är självhäftande etiketter i tjockare pappersmaterial som ser lite sådär ”otidsenliga” ut och samtidigt ger en hög kvalitetskänsla. Se till exempel etiketterna till Melleruds Utmärkta Pilsner eller dem till Box Destilleri.

…tål mer än en våtlimmad etikett

En självhäftande etikett i syntetmaterial tål mycket, både oöm hantering och väta. Om du tillverkar en dryck kanske den ska stå i en ishink? Det klarar inte en våtlimmad etikett då adhesivet löses upp när det kommer i kontakt med vatten. Självhäftande etiketter av syntetmaterial är väldigt tåliga och kan i princip stå hur länge som helst i vatten utan att bli fula eller lossna. Nu finns det även särskilda pappersmaterial för självhäftande etiketter som klarar sig i vatten i ett par timmar utan att bli missfärgade.

Hör av dig om du vill veta mer om självhäftande etiketter!