alt

Det kan hända att du har mycket innehåll som ska in på etiketten - produktinformation, olika språkversioner och bilder. Är etiketteringsytan liten kan det bli svårt att få plats med allt på en vanlig etikett. Men lugn, vi har lösningen - nämligen flerbladsetiketter.

Med våra smarta flerbladsetiketter med självhäftande bärare får du plats med mycket information. En flerbladsetikett består av själva grundetiketten samt ett bladset som monteras ihop. Vi trycker i en eller flera färger, på en eller flera sidor, och bladsetet kan placeras på två olika sätt; som en bok eller dragspel. För vår bokliknande flerbladsetikett kan du få upp till 40 sidor. Tack vare flerbladsetiketten har du all information på ett ställe och behöver inte använda ytteremballage vilket gör att du sparar förpackningsmaterial.

Öppna, riv av eller förslut igen

För att ge trycket och konstruktionen en skyddande yta laminerar vi flerbladsetiketten. I vissa fall är etiketten öppningsbar endast vid brukstillfället. Vi förser den då med slits och perforering. I andra fall gör vi den öppningsbar och återförslutningsbar med en flik. Vi hjälper dig ta fram rätt flerbladsetikett som passar just dina behov!

Läs om till exempel Pågen eller Weifa som beställer flerbladsetiketter från oss.

Är du intresserad av att beställa flerbladsetiketter? Då behöver vi veta följande:

  • Etikettens format som färdig produkt

  • Yta på etikett som ej är belagd med folder (min 6 mm)

  • Fliklängd (min 13 mm) / flikhöjd (min 6 mm)

  • Flikens placering (uppe/nere)

  • Folderöppning (vänster/höger - beroende på spolning)

  • Antal sidor

För den modell som vi traditionellt sett benämnt Booklet (etikettfoldern som läses som en bok) kan du välja 16, 24, 32 eller 40 sidor. För den så kallade Multiketten, där etikettens folder vecklas ut som ett dragspel, beror antalet sidor på hur konstruktionen ser ut.

Kontakta vår trycktekniska rådgivare för mer information: 010 169 17 38, marie.olofsson@remove-this.nordvalls.se

Välkommen att höra av dig!

Oftast är det etikettens framsida som är i fokus när det handlar om etikettdesign. Men man ska inte glömma bort baksidan! För visst kan man vara kreativ och göra roliga saker även med den. Titta bara på vår fina elefantetikett här ovan. På ett transparent material har vi gjort ett spegelvänt tryck så att det ser ut som att vi har tryckt på etikettens limsida. På så vis kan du nyttja även baksidan till design och budskap, om det är så att etiketten ska sitta på en transparent produkt.

Elefantetiketten har vi tryckt digitalt. Vi kan även göra liknande tryck i flexo, såsom i fallet med etiketterna till Bliw Skogsbär och Smultrondröm. Resultatet var etiketter med en spännande 3D-känsla, eller som ansvarig designer Sofia Frank Öberg på Designkontoret Silver beskrev det: "som en teaterscen med kulisser". I kombination med screentryck fick vi till en extra effektfull etikettdesign.

Med det sagt.. Släpp loss fantasin och glöm inte baksidan!

Den 22 juni höll Packmarknaden sitt heldagsseminarium "Träffa rätt med din etikett" under den årliga Entreprenörsveckan i Båstad. Dagen var fylld med många intressanta presentationer. Lotta Widerström från Nordvalls höll till exempel en presentation om hållbara etikettlösningar och hur man ska tänka när man väljer etikettmaterial och adhesiv. Detta är de fem viktigaste insikterna vi tog med oss från dagen.

1. Etiketten är central för att sticka ut i butikshyllan.

Detta är ju inget nytt för oss men ack så viktigt att påtala om och om igen. 75 procent av konsumenterna gör sina val när de står framför produkterna i butiken och med rätt etikett kan varumärkesägaren öka försäljningen markant. Varför inte leka med etikettens form, färger, lack och budskap? Med till exempel en tävlingskupong eller QR-kod på etiketten kan man få konsumenten att interagera med varumärket. Det är bara fantasin som sätter gränser!

2. Och på tal om att väcka uppmärksamhet...

Något vi kommer få se mer av framöver är lysande etiketter. Ja, du hörde rätt! Etiketten, som sitter i en särskild display utrustad med LED-lampor och sensorer, lyser upp när konsumenten interagerar med produkterna i butikshyllan. Många kända varumärken har redan fått upp ögonen för den nya teknologin och använder den för att highlighta sina budskap och påverka konsumenten en sista gång innan hen fattar sitt köpbeslut. Lysande, eller hur!

3. Den digitala trycktekniken är här för att stanna.

Coca-Cola har gjort det ett flertal gånger och nu senast Dr Pepper. Vi pratar om marknadsföringskampanjer där man har satt etiketter med unik design på varje produkt - för att öka försäljningen och bygga sitt varumärke. Vi lever dessutom i en allt mer ”digital värld” där smarta mobiler och sociala medier påverkar vårt köpbeteende. Med digitaltryckta etiketter kan produkten kopplas upp till livet på nätet och bli en viral succé.

4. Att välja rätt sorts adhesiv, alltså häftämne, är A och O.

Till skillnad mot vad många kanske tror är etiketten är komplex produkt med många fiender, såsom silikon och olja, och det finns uppemot 150 olika sorters adhesiv att välja mellan. Etiketten ska inte sällan vara tålig, klara tuffa förhållanden och samtidigt vara enkel att ta av. Tänk dig själv om en däcktillverkare ska göra en leverans från lager till slutkund och fraktetiketterna på däcken trillar av under transporten. Eller om en fönstertillverkare levererar fönsterglas där etiketterna sitter så hårt att konsumenterna inte kan få bort dem. Det kan få mycket negativa konsekvenser för varumärket. Slutsatsen är alltså att det gäller att ha koll på läget, alternativt anlita en etikettleverantör som har det.

5. Att förhindra förfalskningar av läkemedel är en av vår tids största utmaningar.

Ett sätt att skydda en produkt mot att manipuleras eller kopieras är att använda säkerhetsetiketter av olika slag. Med hjälp av etiketten kan man försäkra konsumenten att produkten är äkta och inte varit utsatt för intrång. En garantiförsegling visar klart och tydligt om förpackningen varit öppnad. Etiketten kan även ha dolda budskap som endast butikspersonalen kan avläsa. För att nämna ett par exempel!