alt

Tisdagen den 14 juni höll vi Nordvalls Etikettskola på vår produktionsanläggning i Kungälv. Tillsammans med ett tjugotal glada och nyfikna deltagare gick vi igenom ämnen såsom etikettmaterial och trycktekniker. Vi förklarade skillnaden mellan flexo- och screentryck, gick lite extra på djupet när det kommer till den digitala trycktekniken och gav tips och trix för etikettapplicering. Framför allt visade vi alla möjligheter som finns med etiketter!

Dagen till ära hade vi bjudit in Magnus Arthurson från den globala materialleverantören Avery Dennison och Rickard Ådén från Visutech - en expert på digitaltryck. Magnus redogjorde för olika etikettmaterial och vilka standardtyper som finns. Därtill visade han de senaste nyheterna inom materialvärlden, vad sägs till exempel om etiketter med sammetskänsla? Väldigt häftigt tycker vi! Rickard berättade om alla spännande möjligheter som den digitala trycktekniken medför och hur även mindre företag kan göra liknande kampanjer som Coca-Cola gjort med unikt tryck på varenda etikett för att väcka intresse vid butikshyllan och öka sin försäljning.

I slutet av dagen tog vi deltagarna på en rundvandring i vår toppmoderna produktionsanläggning där vi gick djupare in på tryckprocessen och demonstrerade alla moment som etiketten går igenom innan den packas i låda och skickas till kunden.

Det blev en väldigt lyckad dag! Så här sa till exempel en av deltagarna efteråt:

"Dagen som helhet var givande och mycket information erbjöds. Det märktes av föredragshållarna hade många års erfarenhet. Rundvandringen i fabriken var dagens höjdpunkt - jätteintressant och bra förklarat med lagom mycket detaljer. Jag skulle absolut rekommendera andra att gå Nordvalls Etikettskola!"

Stort tack till dig som kom!

Här kan du se bilder från dagen och våra tidigare events!

Är du intresserad av att lära dig mer om etiketter? Läs mer här eller kontakta oss direkt för mer info och intresseanmälan: caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se

Den 1 juni började Jaana Hagström som ny säljare hos oss på Nordvalls. Jaana har hittills haft en lång karriär inom försäljning i bland annat hälsokost- och den medicintekniska branschen och har även jobbat med produktutveckling. Hon kommer att utgå från Norrköping och ha hand om kunder i norra Sverige. I den här intervjun får du chansen att lära känna henne lite bättre!

Hej Jaana! Kan du berätta lite kort om din bakgrund?

"Nu senast kommer jag från ConvaTec, ett globalt medicintekniskt företag inom stomivård. Där jobbade jag med försäljning i den svenska organisationen i nio år.

Dessförinnan var jag på hälsokostföretaget Vitamex i ca femton år. Min första tjänst där var produktionsadministratör och med tiden blev jag ansvarig för planering, produktutveckling och inköp. De sista sju åren jobbade jag som Key Account Manager inom exportförsäljning och hade bland annat Tesco, Storbritanniens största dagligvaruhuskedja, som kund."

Du verkar brinna för försäljning! Hur kommer det sig?

"Det har känts ganska så naturligt. Jag är nyfiken och intresserad av människor, dessutom älskar jag att lösa problem och se nya möjligheter. Att jobba med försäljning innebär ju att hjälpa kunden att utvecklas och det är väldigt stimulerande tycker jag."

Och nu har du hamnat på Nordvalls. Hur känns det?

"Det känns jättebra. Det är en väldigt positiv energi här. Jag hade ju varit på min tidigare tjänst i nio år så jag var redo för en ny utmaning. Nordvalls är ett familjeföretag och jag har jobbat i liknande bolag tidigare. Det passar mig bra, det är familjärt och beslutsvägarna är korta.

Jag tycker dessutom att etikettbranschen verkar väldigt spännande! Det är en kreativ bransch som handlar mycket om design och att hjälpa kunden att få ut sitt budskap med hjälp av etiketten. Jag fick en stor förståelse för det under min tid på Vitamex, då jag hade Tesco som kund, alltså vilken viktig roll etikettdesignen spelar för att få produkten att sticka ut från mängden. Etiketten kan tyckas simpel men den är komplex och väldigt viktig, även i de fall då den har andra syften än varumärkesbyggande."

Vilka erfarenheter från tidigare tjänster tar du med dig till Nordvalls?

"Jag har en lång erfarenhet av försäljning och är bra på att bygga relationer. Dessutom har jag ju arbetat i tillverkande bolag under större delen av mitt yrkesliv så jag förstår produktion vilket jag tror är en fördel."

Vill du kontakta Jaana eller någon annan i vårt säljteam? Klicka här!

Ja, det menar en av grundarna till det brittiska juiceföretaget Innocent, Richard Reed, när det kommer till snabbrörliga konsumentprodukter. "Varumärken borde fokusera på att få fram en lyckad förpackningsdesign innan de investerar i annonsering. Det är så du förmedlar vem du är och vad du står för, blir uppmärksammad och skapar ett begär. Det är galet hur viktig förpackningen är", säger han.

Innocents expansion in i apelsinjuicesegmentet visar att Richard har en viktig poäng. När varumärket lanserades för första gången nådde man en omsättning på endast fyra miljoner pund under det andra året, vilket resulterade i att stormarknaderna strök produkten ur sortimentet. När Innocent lanserade på nytt tre år senare i en karafformad flaska, istället för i den kartongförpackning man hade tidigare, nådde man en omsättning på 80 miljoner pund under det andra året. Framgången var ett faktum och det var endast förpackningen som skilde sig från tidigare. Innehåll, pris och distribution var desamma.

A och O att sticka ut i mängden

"Tala om att detaljer räknas. Det enda vi gjorde annorlunda var att använda en plastflaska som vi kallade karaff för att det skulle låta lite flott. Vi är övertygade om att konsumenterna hade köpt Innocent i den tidigare förpackningen också, om de bara hade vetat att varumärket existerade. Men eftersom förpackningen såg ut som alla andra gjorde de inte det."

Richard berättar vidare att Innocents filosofi, när det kommer till design, kommer ifrån Apples grundare Steve Jobs som sa att: " the single biggest reason why Apple won against Microsoft was because we made our products more beautiful."