Den digitala trycktekniken för etiketter är på stark frammarsch. Vi på Nordvalls har de senaste åren gjort stora investeringar i denna tryckteknik och har idag två toppmoderna digitala tryckpressar av märke HP Indigo WS6800 med tillhörande efterbearbetningsutrustning. Det gör att vi har Sveriges modernaste digitalavdelning för etikettproduktion. Vad är då fördelarna med denna tryckteknik? Här kommer några av dem.

1. Kortare leveranstider.

Det beror bland annat på att vi inte behöver ta fram tryckmedia när vi trycker digitalt. Är det en ändring i etiketten är det enklare att göra om trycket. Färgjusteringar i en fyrfärgsbild kan göras direkt.

2. Inga ställtider vilket inte bara innebär kortare ledtider utan även mindre spill. 

Det är bra för miljön. De inställningar som operatören behöver göra vid digitaltryck är "colour calibration" för att se så att färgerna har rätt densitet samt en "scaling", där de mäter att det är lika längd mellan etiketterna, vilket är viktigt för att stansningen ska fungera i efterbearbetningen.

3. Vi kan kostnadseffektivt trycka kortare serier.

Detta är ju bra för dig som har många produktvarianter, produkter på olika språk, är en mindre producent eller kanske vill testa en ny marknad.

4. Ingen risk för mix-up.

Vi behöver ju inga klichéer vid digitaltryck! Det enda som krävs är en PDF-fil som är namngiven med ett nummer. Det är en trygghet, inte minst för dig som jobbar i läkemedelsindustrin där ett eventuellt feltryck på etiketten kan få mycket allvarliga konsekvenser.

5. Heller ingen risk för färgsläpp.

Det är ju så fiffigt förstår du att pressarna stannar om färgen tar slut.

6. Många spännande specialeffekter.

Vad sägs till exempel om hotfoil? Hotfoil, alltså varmfoliering, kan göras i många olika färger och ger mycket hög kvalitet med knivskarpa konturer. Eller kanske embossing? Embossing, eller prägling som vi också kallar det, är en teknik som ger en lätt upphöjd yta, så kallad relief, på etikettytan. Det skapar inte bara en vacker design utan även en spännande upplevelse när man får den i sin hand. Att kombinera embossing med en vacker folie sätter extra guldkant. Nordvalls är unika med att erbjuda dessa specialeffekter digitalt i Sverige! 

7. Det blir aldrig misspass.

Återigen, eftersom vi inte behöver klichéer när vi tar fram etiketter digitalt är det ingen risk för att det blir misspass i trycket.

8. Önskar du variabelt tryck, alltså att varje etikett är unik?

Inga problem, det löser vi! Det kan handla om löpande streckoder eller nummerserier. Olivoljeproducenten Manaki Gold är en av våra kunder som väljer etiketter med variabelt tryck för att bygga sitt varumärke.

Som du kanske förstår är fördelarna med digitaltryck många. Vi berättar gärna mer om hur vi kan tillgodose just dina etikettbehov. Välkommen att kontakta oss!

Österlenbryggarna väljer numera självhäftande etiketter till sina ölflaskor och de trycks digitalt hos oss på Nordvalls.

Det finns två grundläggande sorter när vi pratar om etiketter: självhäftande och våtlimmade. Självhäftande etiketter, så kallade Pressure Sensitive Labels (PSL), är betydligt vanligare idag och är som klistermärken, med adhesiv och backingpapper. En våtlimmad etikett kan, lite förenklat, liknas vid ett gammaldags frimärke där du väter baksidan för att aktivera limmet och få den att fästa. Vi hittar våtlimmade etiketter främst på öl- och läskflaskor av glas men även en del andra livsmedelsförpackningar såsom konservburkar. Vi på Nordvalls trycker självhäftande etiketter och här kommer några skäl till varför du ska välja denna typ av etikett.

Den självhäftande etiketten…

…är lättare att applicera

När det kommer till etikettapplicering finns det en rad nackdelar om du använder våtlimmade etiketter. För att limmet ska aktiveras måste materialet fuktas, antingen med ånga eller vatten, och processen kräver stor noggrannhet och timing. Det gäller att ha rätt mängd ånga eller vatten för att hela etikettytan ska bli täckt, annars kommer etiketten inte att fastna. En självhäftande etikett, däremot, kommer ”färdig”; det är full vidhäftning över hela ytan och det är bara för dig att applicera etiketten på produkten. Ska du byta etikettsort under appliceringsprocessen går det även betydligt snabbare med självhäftande etiketter. Det är ju en stor fördel, inte minst för dig som till exempel har många olika ölsorter eller säsongsvariationer.

Våtlimmade etiketter får dessutom en kladdig yta som ger beläggningar på utrustningen. En självhäftande etikett däremot är helt ren och det enda som lämnas kvar efter appliceringen är backingpappret. Sveriges idag äldsta mikrobryggeri, Österlenbryggarna, valde att gå över från våtlimmade etiketter till självhäftande på alla sina ölflaskor för några år sedan. Kenth Persson, ägare och VD, klargör att med de våtlimmade etiketterna var appliceringsprocessen jobbig och det krävdes mycket rengöring. "Det var ett helsike", betonar han. Med självhäftande etiketter är det betydligt smidigare.

…ger en högre kvalitet

Din produkt är av högsta kvalitet, så klart vill du att etiketten ska förmedla detsamma. En självhäftande etikett sitter snyggare på produkten. Med våtlimmade etiketter är det större risk för bubblor och limrester.

…ger dig valfrihet

Självhäftande etiketter ger dig en betydligt större valfrihet vad gäller frontmaterial: i både pappers- och syntetmaterial och metallfolier men även adhesiv. Beställer du självhäftande etiketter kan du få med både permanent och avtagbart adhesiv, beroende på ditt användningsområde. Självhäftande etiketter går att applicera på fler slags ytor än våtlimmade. Det finns dessutom en större valfrihet vad gäller etikettens form när du väljer en självhäftande etikett. Det går i princip att få exakt den form du önskar.

…ökar din försäljning och bygger ditt varumärke

En självhäftande etikett ger dig fler möjligheter till att jobba med ditt budskap och din etikettdesign. 75 procent av alla köpbeslut görs i butiken och studier har visat att konsumenter är mer benägna att köpa produkter som fångar deras uppmärksamhet. En självhäftande etikett gör att din produkt sticker ut, ökar din försäljning och bygger ditt varumärke. Se bara på Norrlands Guld från Spendrups Bryggeri. För några år sedan valde man, liksom Österlenbryggarna, att gå över från våtlimmade till självhäftande etiketter, tillsammans med en ny flaska och kork. Resultatet? En försäljningsökning på 400 procent på två år! Då ska vi tillägga att marknadsföringsbudgeten var densamma. Så visst gör etiketten skillnad.

Det finns så mycket spännande vi kan göra med en etikett och med den självhäftande finns det som sagt betydligt fler valmöjligheter. En stor trend just nu är så kallade "Clear on Clear", alltså en transparent etikett som appliceras på en transparent produkt för att skapa en no label look-känsla, såsom i det här fallet. En annan är självhäftande etiketter i tjockare pappersmaterial som ser lite sådär ”otidsenliga” ut och samtidigt ger en hög kvalitetskänsla. Se till exempel etiketterna till Melleruds Utmärkta Pilsner eller dem till Box Destilleri.

…tål mer än en våtlimmad etikett

En självhäftande etikett i syntetmaterial tål mycket, både oöm hantering och väta. Om du tillverkar en dryck kanske den ska stå i en ishink? Det klarar inte en våtlimmad etikett då adhesivet löses upp när det kommer i kontakt med vatten. Självhäftande etiketter av syntetmaterial är väldigt tåliga och kan i princip stå hur länge som helst i vatten utan att bli fula eller lossna. Nu finns det även särskilda pappersmaterial för självhäftande etiketter som klarar sig i vatten i ett par timmar utan att bli missfärgade.

Hör av dig om du vill veta mer om självhäftande etiketter!

Ja, det menar Lars G. Wallentin - legendarisk förpackningsguru med fyrtio års erfarenhet inom förpackningskommunikation på världens största livsmedelsföretag, Nestlé. Där ansvarade han för varumärkesdesignen för en rad kända varumärken, såsom S.Pellegrino, Maggi, Buitoni, Nescafé och KitKat. Idag är han flitigt anlitad som föredragshållare, skriver böcker och driver bloggen Packagingsense.com. Då vi brinner för allt som har med etiketter att göra passade vi på att ta en pratstund med honom i ämnet.

Lars, vilken roll spelar etiketten skulle du säga?

"Etiketten är en del av varumärket så den har en oerhört viktig roll. Efter fyrtio år inom förpackningskommunikation på Nestlé vet jag hur mycket det ger att investera i förpackningen och etiketten. Gör du en bra etikett kommer den att sälja din produkt, var så säker!

Vad som är viktigt är egentligen inte en snygg design, det är inte det som säljer. Vad som ska vara i fokus är förpackningskommunikation; du måste ta fram etiketter som kommunicerar och förmedlar varumärkets emotionella värden. Det innebär alltså att det verbala är minst lika viktigt som det visuella och som designbyrå måste du ha både copywriters och designers, vilket många glömmer bort."

Kan du ge oss tre konkreta tips på hur vi skapar en säljande etikett?

"Som jag sa tidigare, förpackningskommunikation är A och O. Det gäller alltså inte bara att fokusera på en snygg design och specialeffekter. För en dialog med din målgrupp via etiketterna och tala målgruppens språk. Överlag anser jag också att det är för mycket information på etiketterna idag. Vår hjärna kan bara ta in tre budskap åt gången, vilket du bör ha i åtanke när du gör etikettdesignen, och för allt i världen, dubblera inget. Om du både har en framsides- och baksidesetikett på din produkt, sätt bara din logotyp på den ena av dem. En gång stort är bättre än två gånger smått är mitt motto. Och du, tänk efter vilken information som verkligen är nödvändig och relevant för konsumenten. Om du har mycket att berätta, varför inte trycka en QR-kod på etiketten med länk till en webbsida där konsumenten kan läsa vidare?

För det andra, du måste göra din etikett intressant och detta är ett ständigt pågående arbete. Ett sätt är att jobba med limited editions. Har du en gång fått konsumenterna att förstå din varumärkesidentitet, varför inte köra tillfälliga kampanjer med hjälp av etiketten? Se bara vilken stor succé Coca-Cola hade med Share a Coke-kampanjen med alla olika namnetiketter. Ett annat exempel är S.Pellegrino som jag jobbade med på Nestlé – ett ikoniskt varumärke, med en minst lika ikonisk etikett – som man bara inte ändrar. Därför är limited editions så genialt för det skapar nytt liv i varumärket utan att man rör originaldesignen. S.Pellegrino har flera gånger, under begränsade perioder, inlett samarbete med olika italienska designers, såsom Missoni och Bulgari, och tagit fram etiketter i deras design – vilket har varit en stor framgång och stärkt varumärkesidentiteten.

Och på tal om vatten, ett kul exempel från Sverige är Ramlösa, som bytte ut varumärkesnamnet på flaskorna till hälsningen "God Helg" under en julkampanj - samma typsnitt och stil men med ett nytt budskap. Konsumenten känner igen sig i förpackningsdesignen men det händer samtidigt något nytt. Sådant här kommer vi se mer av framöver tror jag. (Läs gärna mer här)

Sist men inte minst, glöm inte baksidesetiketten om du har en sådan. Den perfekta baksidesetiketten ser ungefär ut som en gratistidning: lättläst, med tydlig titel och kort text. Gör det intressant och variera baksidorna; om du har tio etiketter i bredd i tryckpressen, kör tio olika etiketter. Bara för att etiketten sitter på baksidan innebär inte det att den behöver vara tråkig."