alt
Att designen på dina etiketter, med dess färger och specialeffekter, blir precis som du har tänkt dig är det viktigaste för oss. För vi vet vilken stor roll etiketten har som budskapsbärare och marknadsförare av ditt varumärke. Därför erbjuder vi dig som kund möjligheten att komma på vad vi kallar tryckintag, där du får vara med när vi tar fram tryckprover på dina etiketter. På så vis får du möjligheten att göra korrigeringar och godkänna designen innan etiketterna går i tryck. En som tycker att Nordvalls tryckintag är en bra och trygg service är Georg Sternegård på Neumeister Strategic Design.

Georg har designat etiketterna till många av Spendrups ölvarumärke Brutal Brewings brygder. Senast var han på tryckintag för etiketten till "The Lit Up Black IPA" och som vanligt när det kommer till Brutal Brewing ska etikettdesignen, med sina illustrationer, spegla flaskans innehåll. I detta fall ett nattsvart hav, upplyst av månskenet, vilket reflekterar kontrasterna i brygden - en öl Spendrups beskriver som: "kontrasternas brygd, svart som natten men ljus och lätt i smaken."

Detaljer gör helheten

För att få till exakt rätt färgnyanser, i synnerhet i det dunkla månskenet, har man valt att jobba med dekorfärger, så kallade Pantonefärger, på etiketterna till The Lit Up Black IPA. Det brukar man göra när det handlar om Brutal Brewing. Georg berättar att färgerna är en del av varumärkesupplevelsen. "Ja, de är extremt viktiga. För just Brutal Brewing jobbar vi med klarare och poppigare färger som sticker ut och fångar uppmärksamhet. Det ger också ett lekfullt uttryck som fungerar bra med illustrationsmanéret."

Även de olika detaljerna är viktiga för helhetsupplevelsen av produkterna. På till exempel "A Ship Full of IPA" och "Cirrus the Cloudy Lager" har vi lagt en sandpapperslack över utvalda delar av etiketten för att få en härligt sträv känsla, på andra har vi använt olika typer av folieringar, i exempelvis koppar, som på etiketten till "Session Pale Ale".

Matt och blankt i kombination

Även för The Lit Up Black IPA var detaljerna i fokus med en matt lack över hela etiketten och en glansig screenlack i vågorna och skeppet, för att få den kontrast som matchar ölets karaktär. Georg var dock inte helt nöjd med det första tryckprovet. "Jag tyckte inte att det var tillräckligt med lack i vågorna för att skapa den där kontrasten mellan det matta och blanka som vi var ute efter. Prepressavdelning på Nordvalls tog fram en ny screencylinder och tryckte om etiketterna så att vågorna skulle bli mer distinkta. Resultatet blev jättebra. Att komma på tryckintag är verkligen bra för mig som designer eftersom jag får chansen att göra slutgiltiga justeringar innan etiketterna trycks. Det är en trygghet att veta att när de levereras till vår kund, i det här fallet Spendrups, ser de ut precis så som kunden förväntar sig."

Marie Olofsson, tryckteknisk rådgivare på Nordvalls, berättar mer:

"Ett tryckintag innebär att vi, tillsammans med dig som kund och/eller din byrå, tar fram det önskade utseendet på etiketten. Du får se designen i tryck och har möjligheten att göra justeringar innan etiketterna trycks "på riktigt". Det kan handla om att ta bort eller lägga till vissa detaljer och specialeffekter eller att justera färger och lack.

Det här med etikettdesign är inte helt enkelt, i synnerhet när det kommer till färgnyanserna. På datorskärmen ser du färgerna i RGB* men etiketterna trycks i CMYK*, alternativt dekorfärger, oftast så kallade Pantonefärger. Färgerna i RGB upplevs som klarare och mer fluorescerande, och mattas ner en del när de görs om till CMYK, vilket är viktigt att ha i åtanke när du gör designen. Gör vi om en Pantonefärg till CMYK mattas den också ner. Därtill är det bra att veta att Pantonefärgerna, så som de ser ut på datorskärmen, inte blir exakt så när de trycks på etiketten. Vi ger dig så klart den rådgivning du behöver och under tryckintaget har du möjlighet att justera färgerna, och annat så klart, tills du är helt nöjd med etikettens utseende. Som kund kanske du önskar en egen färgblandning och då tar vi fram det till dig i vårt färgkök.

Färgerna kan även variera en del beroende på vilket etikettmaterial de trycks på – om det till exempel är ett obestruket papper eller glansigt syntetmaterial. Det kan ju även vara så att du har en produktserie bestående av både etiketterade flaskor och tuber, och då är det ju viktigt att etiketterna matchar tuberna så att produkterna i serien är enhetliga. 

Att komma på tryckintag ger dig en trygghet om att resultatet blir exakt som du har tänkt dig. Ofta stannar du en halv- eller heldag, beroende på hur många justeringar som ska göras och vi hjälper dig gärna att boka taxi och ge dig hotelltips om du bor över."

 

Vill du veta mer och få tryckteknisk rådgivning? Välkommen att kontakta Marie Olofsson: marie.olofsson@remove-this.nordvalls.se, 010 169 17 38

 

* red, green, blue
* cyan, magenta, yellow, key color (black)

Det kan ibland vara svårt att förstå men etiketten är en komplex liten rackare. Även om vi levererar felfria etikettrullar till dig kan det hända att det inte riktigt blir som du tänkt dig när etiketterna ska appliceras på dina produkter, om förutsättningarna inte är helt rätt. Lagom till Halloween kommer här nu några skräckexempel - och hur du undviker dem.

  • Bubblor uppstår på etiketten

Är bubblorna väldigt små, och bara syns på transparent film, är det förmodligen statisk elektricitet som är orsaken. Om man tittar i en lupp finner man mycket sannolikt ett litet dammkorn eller strå under bubblan. Det är tillräckligt för att adhesivet inte ska kunna väta ut ordentligt och en bubbla uppstår.

Större bubblor förekommer nästan enbart om produkten är varm då den etiketteras. Då bildas kondens som ställer till det. Styrkan i en vattendroppe är enorm och den måste ta vägen någonstans. Fenomenet kan uppstå vid temperaturer över 50 grader C. Det beror lite på materialval, eller vid större temperaturskillnader till exempel om en produkt kommer från ett kylrum ut i rumstemperatur för applicering. En lösning är att lägga etiketteringen längre ner på linjen, det kan räcka om förpackningen får svalna i en halv till en minut eller i det senare fallet bli en aning varmare. Värmen kan komma från det man fyller i förpackningen, eller direkt från förpackningen om man etiketterar i direkt anslutning till, till exempel formblåsning av den.

Starka kemikalier i innehållet kan också migrera ut genom förpackningen och ge bubblor på etiketten. Vissa specialadhesiv kan vara en lösning.

  • ... eller veck

Veck, såväl horisontella som vertikala, på dina etiketter ser inte snyggt ut. Om vecken är vertikala beror det med största sannolikhet på att dispenseringshastigheten är något högre än produktens frammatnings- eller rotationshastighet. Är vecken horisontella är det omvänt förhållande.

Om vecken är oregelbundna eller om etiketten lätt vill vika sig inåt med ett hörn mot produkten beror det förmodligen på statisk elektricitet. Detta är vanligast på en så kallad "clear on clear" variant, alltså när det är film på både front och backing. Vecken kan i väldigt torra miljöer även uppstå då film har en pappersbacking men aldrig med papper/papper.

  • Etiketten lyfter i kanterna

Du har tryckt med screen för nära etikettkanten vilket gör att etiketten så småningom lyfter i kanterna. Extra känsligt är det om förpackningen används i samband med vatten, till exempel på en schampoflaska. Vattnet kan "jobba upp" adhesivet vilket gör att etiketten reser sig. Det här kan förhindras genom att man tänker till i designstadiet. Ska du använda screentryck, lämna 2-3 millimeter i kanten. Trycker du med flexotryck kan du trycka ända ut.

Problemet med etiketter som lyfter i kanterna kan även uppstå vid dålig etikettanstrykning vid appliceringen, vanligast på ovala flaskor, eller felaktigt adhesivval.

  • Etiketten släpper från produkten

Tänk dig själv, du är en tillverkare av däck och ska göra en leverans till kunder i hela Norden. När transportören kommer fram har alla etiketter ramlat av och det finns inte en chans att veta vilket däck som ska vart. Att etiketterna släpper från produkten får bara inte hända men kan göra det om:

- Du har valt fel adhesiv.
- Kondens uppstår efter applicering (vatten i sig är inget större problem om det inte är en transparent etikett; här är adhesivvalet extra viktigt för att undvika "water whitening").
- Ytan som etiketten appliceras på är fet. I detta fall krävs oftast så kallade akrylatbaserat adhesiv.
- Vid applicering på glas kan silikon från formverktyg finnas kvar på glaset vilket gör att etiketten släpper.
- Innehåll i produkter såsom bensin eller olja kan avge gaser som påverkar adhesivet.
- Vid varmfyllning ska man vidta extra försiktighet med adhesivval. Samma fenomen som vid kondens kan nämligen förekomma.

Som du märker finns det ett och annat skräckexempel i etikettvärlden som kan ge kalla kårar... Som tur är har vi på Nordvalls lång erfarenhet och gedigen kunskap i etikettproduktion och hjälper dig att ta fram etiketter som uppfyller alla dina krav och sitter snyggt på produkten under hela dess livstid. Kontakta oss gärna om du har frågor eller funderingar!

Vi på Nordvalls passar på att önska dig en Glad Halloween!

 

Källa: ETIKETTEN I FOKUS - den  uppdaterade versionen av etiketthandboken, framtagen av Grafiska Företagen och Nordemballage 2016. Vill du lära dig mer om etiketten, alla dess utmaningar och möjligheter? Beställ ditt eget exemplar av boken!

Igår höll vi Nordvalls Etikettskola för läkemedelsföretaget Sobi i Stockholm. Nordvalls Etikettskola är vår utbildning i etikettlära där vi går igenom alla de delar som ligger bakom skapandet av en etikett och skräddarsys utifrån målgrupp. Gårdagens fokus låg på etikettmaterial- och adhesiv, trycktekniker och de nya EU-direktiven som träder i kraft om ett par år som innebär hårdare krav på läkemedelsförpackningar. Vi presenterade även våra smarta säkerhetsetiketter, för att komma till bukt med problemet med förfalskade läkemedel.

Tove Slettebo, säljrepresentant mot läkemedelsindustrin och en fena på etiketter till just denna industri, höll i gårdagens utbildning. Vi vill tacka deltagarna på Sobi som tog er tid att lyssna och hoppas att ni nu är fullmatade med ny etikettkunskap!

Vill du veta mer om Nordvalls Etikettskola? Då kan du läsa här eller kontakta oss direkt för mer info: caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se