alt

Trender kommer och trender går, somliga består! Precis som i allting annat går det även trender i etikettdesign. Låt oss presentera de fem hetaste just nu.

1. Konsumenterna vill känna sig unika

Därför måste vi erbjuda förpackningar som är unika. Trenden började med Coca-Colas uppmärksammade, och mycket framgångsrika, kampanj "Share a Coke" 2013, där läskgiganten bytte ut den ikoniska texten "Coca-Cola" till personnamn på flaskorna - som en hyllning till sina konsumenter. Efter succén lanserades en liknande kampanj för Diet Coke som kallades "It's Mine". Under våren 2016 lanserade Coca-Cola även "Share a Song" i USA där de försåg burkar, flaskor och andra förpackningar med titlar på ett 70-tal kända sånger och melodier (se bild ovan).

Tack vare den digitala trycktekniken för etiketter kan du göra liknande kampanjer för ditt varumärke eftersom denna tryckteknik möjliggör variabelt tryck, det vill säga unikt tryck på varje etikett. Och helt ärligt, du behöver inte heta Coca-Cola för att göra det. Vill du veta mer om alla möjligheter som finns med den digitala trycktekniken för etiketter ska du läsa här.

2. Hellre äkta än perfekt

En annan trend vi ser just nu är att etikettdesignen ska se hantverksmässig ut. Det säger många etikettdesigners som vi har pratat med. Detta innebär bland annat grova pappersmaterial med synliga pappersfibrer och design med ateljékänsla som nästan ger ett ruffigt intryck. Det ska helt enkelt finnas en mänsklighet i designen.

3. No label look

Även om vi älskar etiketter förstår vi dem som önskar att etiketten inte syns, utan smälter in i förpackningen. Det ger ett modernt och fräscht intryck, i synnerhet om du väljer ett transparent syntetmaterial till etiketten och förpackningen också är genomskinlig. I vår värld kallas detta "clear on clear". Se exemplet med Frutoso så snyggt det kan bli.

4. Inte bara vara en fröjd för ögat

Vi vill uppleva etiketten med alla våra sinnen och den taktila känslan är en del av helhetsintrycket. Ta till exempel Brutal Brewing som har valt en speciell sandpapperslack på vissa av sina etiketter för att de ska bli så där härligt sträva vilket gör flaskorna sköna att hålla i och att konsumenten lägger varumärket på minnet. Det finns många olika slags etikettmaterial, lack och specialeffekter som gör att dina etiketter sticker ut i mängden och bjuder konsumenten på något extra.

Ölvarumärket Brutal Brewing, ägt av Spendrups, bjuder som sagt konsumenterna på något extra med en sandpapperskänsla på etiketterna. Ett annat exempel är Pistonhead, också en produkt från Spendrups, där vi har lagt en screenlack i konturerna för att förstärka den taktila känslan.

5. Etiketten som historieberättare

Att jobba med storytelling, det vill säga att ladda sitt varumärke med historier i syfte att positionera sig på marknaden, har kommit att bli centralt för många varumärkesägare. I en värld där konkurrensen är stenhård och det är allt svårare att sticka ut i mängden, gäller det att skapa känslomässiga värden kring sin produkt. Det handlar alltså om att beröra målgruppen för att bygga sitt varumärke. Ett sätt att göra det är att använda etiketten som sin historieberättare. Etiketten, i synnerhet den som består av flera sidor, ger goda möjligheter att förmedla sitt budskap och berätta historier som berör. Detta är definitivt en trend som är här för att stanna.

Vill du veta mer om trendiga och kreativa etiketter?
Låt dig gärna inspireras av våra kundberättelser!

IML, alltså In Mould Labels, är etiketter som gjuts fast med värme på en förpackning istället för att appliceras med adhesiv. Tekniken har en rad fördelar. Att trycka IML är dock inte helt enkel eftersom etiketten inte har något klister på baksidan. Vi på Nordvalls är unika i Sverige med att erbjuda IML och har väldigt lång erfarenhet av just denna typ av produktion.

Tekniken innebär att en etikett läggs in i verktyget när ett plastföremål formas i en formsprutningsmaskin. Mould kan översättas med verktyg och etiketten av PP-film blir en del av det färdiga föremålet, förpackningen. Eftersom etiketterna ligger ingjutna i godset är de väderbeständiga och okänsliga för nötning och UV-strålning. De är också lätta att återvinna eftersom etikett och förpackning ofta är gjorda i PP. "IML-etiketterna täcker stora ytor utan att
bubbla sig. Eftersom det går att täcka en större del av förpackningen får du mer yta att jobba
med din design", berättar Peter Lagerkvist, produktionsansvarig vid Nordvalls Kungälvsenhet (på bilden ovan).

Med IML täcker du på ett snyggt sätt stora ytor med din förpackningsdesign.

Kräver perfektion

"Vi startade tillverkningen för drygt sju år sedan. IML-etiketterna produceras i en tryckpress, Gallus EM 410, som också används till annan produktion. Ungefär en vecka per månad produceras
IML-etiketter och resten av tiden används den till produktion av exempelvis självhäftande etiketter
och biljetter", berättar Peter.

Det innebär stora utmaningar att producera IML-etiketter. De produceras från PP-film som är värmekänslig och töjer sig lätt. Fyra färgverk används till de fyra CMYK-färgerna. Färgerna härdas med UV och det sitter kylvalsar mellan varje färgverk för att förhindra att filmen sträcks. "Det gäller att hålla exakt register så att färgerna inte separerar. Det får inte bli några oönskade konturer på bokstäver eller figurer. För att färgåtergivningen ska bli så perfekt som vi önskar lägger vi en vit partiell botten som har exakt samma form som figuren som ska tryckas på".

Noggrann kontroll på den inre miljön

Grundmaterialet som etiketten ska sitta på, ofta ett lock, är vanligen färgat, grått eller svart och det gör etikettens tryck mörkare. "Det är en utmaning att få till trycket så att det blir snyggt, men vi har lärt oss och vi utvecklar efter hand. Efter trycket stansas etiketterna, läggs i staplar och packas med botten och ett lock. Eftersom etiketten består av en tunn film med UV-härdad färg är det lätt att den krullar sig. Vi måste ha noggrann kontroll på den inre miljön, både temperaturen och luftfuktigheten måste vara rätt."

Satsat mycket tid och pengar

Nordvalls har genom årens lopp satsat mycket tid och pengar på att lära sig tekniken. "Det gäller att profilera sig och vara vaken för nyheter om vi ska hänga med. En fjärdedel av vår drifttid går till IML-produktion så det finns plats för mer. Vi har möjlighet att foliera så vi kan till exempel lägga in en barriär i etiketterna om kunderna har behov av det och vi är öppna för mer utveckling", avslutar han.

Vill du veta mer om IML? Kontakta oss!

Det kan hända att du har mycket innehåll som ska in på etiketten - produktinformation, olika språkversioner och bilder. Är etiketteringsytan liten kan det bli svårt att få plats med allt på en vanlig etikett. Men lugn, vi har lösningen - nämligen flerbladsetiketter.

Med våra smarta flerbladsetiketter med självhäftande bärare får du plats med mycket information. En flerbladsetikett består av själva grundetiketten samt ett bladset som monteras ihop. Vi trycker i en eller flera färger, på en eller flera sidor, och bladsetet kan placeras på två olika sätt; som en bok eller dragspel. För vår bokliknande flerbladsetikett kan du få upp till 40 sidor. Tack vare flerbladsetiketten har du all information på ett ställe och behöver inte använda ytteremballage vilket gör att du sparar förpackningsmaterial.

Öppna, riv av eller förslut igen

För att ge trycket och konstruktionen en skyddande yta laminerar vi flerbladsetiketten. I vissa fall är etiketten öppningsbar endast vid brukstillfället. Vi förser den då med slits och perforering. I andra fall gör vi den öppningsbar och återförslutningsbar med en flik. Vi hjälper dig ta fram rätt flerbladsetikett som passar just dina behov!

Läs om till exempel Pågen eller Weifa som beställer flerbladsetiketter från oss.

Är du intresserad av att beställa flerbladsetiketter? Då behöver vi veta följande:

  • Etikettens format som färdig produkt

  • Yta på etikett som ej är belagd med folder (min 6 mm)

  • Fliklängd (min 13 mm) / flikhöjd (min 6 mm)

  • Flikens placering (uppe/nere)

  • Folderöppning (vänster/höger - beroende på spolning)

  • Antal sidor

För den modell som vi traditionellt sett benämnt Booklet (etikettfoldern som läses som en bok) kan du välja 16, 24, 32 eller 40 sidor. För den så kallade Multiketten, där etikettens folder vecklas ut som ett dragspel, beror antalet sidor på hur konstruktionen ser ut.

Kontakta vår trycktekniska rådgivare för mer information: 010 169 17 38, marie.olofsson@remove-this.nordvalls.se

Välkommen att höra av dig!