alt

Att jobba med storytelling, det vill säga att ladda sitt varumärke med historier i syfte att positionera sig på marknaden, är centralt för många varumärkesägare. I en värld där konkurrensen är stenhård och det är allt svårare att sticka ut i mängden, gäller det att skapa känslomässiga värden kring sin produkt. Det handlar alltså om att beröra sin målgrupp för att bygga sitt varumärke.

Ett sätt att göra det är att använda etiketten som din historieberättare. Det har till exempel Kiviks Musteri valt att göra på sina äppeldrycker "Årets Skörd" som finns i olika smaker. I den fiffiga tvåbladsetiketten på flaskans baksida berättar de sin, som de kallar det själva, njutbara historia - en historia om företagets ursprung, traditioner och fantastiska miljö. På så vis kopplar Kiviks Musteri emotionella värden kring sin produkt och får oss att associera varumärket med någonting mer än "bara" äppledryck.

När vi tar fram en etikett, för till exempel en kosmetisk produkt, är det ofta så att den ska förmedla ett budskap och stärka varumärket. Med tanke på att 75 procent av våra köpbeslut görs i butiken, framför produkterna i hyllan, spelar etiketten en avgörande roll. Är den av låg kvalitet finns det en risk att konsumenten tror att produkten är undermålig.

Vi på Nordvalls är HD-flexocertifierade vilket innebär att du får en väldigt hög upplösning på bilderna på dina etiketter. Titta på till exempel etiketterna vi gör till Family Fresh. Visst ser bilderna nästan ut som fotografier med perfekt skärpa och snygga toningar. De är tryckta i CMYK vilket alltså betyder fyrfärgstryck. Viss text samt sigillet är tryckta i screen för att skapa en härlig kontrast mellan de olika detaljerna på etiketten. Det förmedlar varumärkets budskap och fångar konsumentens uppmärksamhet när den står i butikshyllan.

Så visst är det så, att en etikett säger mer än tusen ord.

I första delen av "I huvudet på en etikettdesigner" fick vi veta att en ruff design kan förmedla en lyxig känsla och att det ofta är den som vågar utmana en hel produktkategori som vinner. I den andra delen får vi ytterligare en inblick i en designers vardag. Sofia Frank Öberg jobbar som Senior Designer på Designkontoret Silver i Stockholm och har lång erfarenhet inom både design- och reklambranschen. Hon berättar om etikettens viktiga värde som budskapsbärare och de trycktekniska utmaningar hon möter i sin vardag.

"Här på Silver jobbar vi mycket med snabbrörliga konsumentvaror, såsom kosmetik och livsmedel, och många av våra kunder har ingen stor budget för marknadsföring. Samtidigt är det viktigare än någonsin att stå ut i mängden. Produkterna blir reklamkampanjen och måste i många fall sälja sig själva. Jag har jobbat som både designer och Art Director och ser att etikett- och förpackningsdesign tar en allt mer central roll i våra kunders kommunikation. Med en väl genomarbetad design och ett bra tryck på etiketten kan vi på ett väldigt effektivt sätt nå ut till konsumenterna med våra budskap."

Naturligt är inne

"När det kommer till trender i etikettdesign finns det en rad olika. Den senaste tiden har till exempel företag pratat mycket om sitt ursprung och lyft fram det på sina etiketter, främst när det kommer till livsmedel som följd av köttskandaler och liknande. En annan trend är att produkten ska se så naturlig ut som möjligt. Innan skulle man ha stora bilder för att beskriva smaken på olika livsmedel såsom yoghurt. Det såg nästan lite svulstigt ut. Nu har vi gått tillbaka till en mer naturlig look. Det behöver inte se perfekt ut utan det är okej med lite spill. Det ska finnas en mänsklig närvaro och får nästan se lite handgjort ut.

Något annat som blivit en sorts trend är "limited editions", alltså enskilda produkter som säljs under en begränsad period, och som många varumärken jobbar med idag. Detta för att väcka intresse och skapa en buzz, att det händer något spännande runt varumärket. Idag är konsumenterna vana vid begreppet och i regel villiga att testa produkten. Att jobba med limited editions är även ett sätt att prova nya recept, kombinationer och ingredienser. Ibland blir de en del av originalsortimentet för att de sålt så bra."

Det trycktekniska är en utmaning

"Det är väldigt roligt att jobba med etikettdesign men samtidigt en utmaning. Det finns många faktorer som spelar in när man ska trycka på olika material, trycka tonade bilder, ha med folieringar och så vidare. Vi får så klart de trycktekniska förutsättningarna i början av varje projekt men som designer kan jag inte räkna med att den design jag skapat automatiskt ser ut så i verkligheten, så enkelt är det aldrig. Färgerna ser ut på ett sätt på datorskärmen och på ett annat sätt när de kommer från tryckpressen. För att få färgerna så starka som vi vill ha dem krävs tryckteknisk expertis och jag använder väldigt ofta Nordvalls som ett bollplank. Det är så kul att jobba med er för ni är genuint engagerade och måna om att resultatet ska bli det bästa tänkbara."

En designers dröm

"Ibland glömmer vi bort allt spännande som vi kan göra med en etikett. Som designer älskar jag att få jobba med olika material, trycktekniker, lacker, folieringar och specialeffekter. Vi måste ideligen tänka i nya banor och komma med nya förslag till våra kunder. Att få kombinera teknik med visualisering av mina idéer är väldigt roligt. Jag går alltid runt i butiken och kikar på produkterna som jag har jobbat med. Man blir ju ganska kritisk eftersom jag strävar efter att nå perfektion. Samtidigt känner jag en stolthet för jag vet ju hur mycket hårt arbete som ligger bakom."