Brutalt snygga etiketter utbildar ölfantaster

April 2016

Den svenska ölbranschen är under stor förändring. Från ett par bryggerier på 70- och 80-talen, ett växande antal på 90-talet till mer än 200 aktörer idag och över tusen olika ölsorter. Samtidigt har intresset aldrig varit större. Vi dricker öl i fler situationer, är mer villiga att testa nya smaker och betala mer för en flaska. Som stor aktör på den svenska ölmarknaden driver Spendrups utvecklingen framåt och tänker nytt, både när det gäller brygdutveckling och etikettdesign.

Spendrups har många spännande ölsorter i sitt sortiment, däribland Pistonhead som ingår i Brutal Brewing. Etiketten är tryckt i flexo med screentryck. Vi tycker att den är farligt cool.

Tidigare sågs öl enbart som en törstsläckare. Idag har utvecklingen av smakrik öl inneburit att en del av konsumtionen nästan kan jämställas med hur vi väljer och dricker vin. "Äter du en fyrarätters kan du mycket väl ha fyra unika ölsorter till varje maträtt, vilket var otänkbart förr. Vår roll på Spendrups är att producera smakrik brygd som är tillgänglig för många människor, satsa på olika ölstilar och framtidens smaker. Vi ska konstant utveckla och driva framåt. I vårt utvecklingsbryggeri tar vi idag fram cirka 120 nya sorter per år. Utav dessa lanseras ett femtontal på marknaden", berättar Mikael Mossvall, produktchef på Spendrups.

Gränslösa idéer

Spendrups har många starka varumärken i sin portfölj men ansåg att brand extensions inte var lösningen för att hänga med i den snabba utvecklingen. Man behövde skapa något helt nytt. 2011 grundade de därför Brutal Brewing - ett varumärke som skulle fungera som ett växthus för goda ölidéer inom koncernen. Planen var att brygga bra och oväntade ölsorter och vara brutalt gränslös, därav namnet.

Olika koncept började så småningom utkristalliseras och tillsammans med bryggmästaren började Spendrups jobba alltmer med brygdutveckling. Ölvärldens mångfald skulle nu bli tillgänglig för gemene man. "Vi experimenterar väldigt mycket inom Brutal Brewing och vi har något för alla: från den ljusaste till mörkaste ölen och såväl folköl som starköl", klargör Mikael.

Bakom etikettdesignen till Brutal Brewing ligger designbyrån Neumeister. Karaktäristiskt för etiketterna är känslan av ateljé, småskalig produktion med handskrift och starka färger.

Ständigt nya historier att berätta

För att få ut nya produkter på marknaden jobbar Spendrups med två spännande koncept för distribution till restauranger och dagligvaruhandel: "Rotating Tap" där ölintresserade restauranger kan abonnera på nya produkter som bryggeriet skickar ut fem gånger om året. "Session Series" är ett liknande upplägg för folkölsmarknaden till dagligvaruhandeln. På så vis varieras utbudet regelbundet och skapar spänning.

"Vi har sedan tidigare jobbat med säsongsvariationer men nu har vi en permanent plats i hyllan vilket ger oss fler möjligheter att lansera nya smaker och berätta nya historier. Vi kan på så vis ta ut svängarna betydligt mer under varje period. Får vi ett stort genomslag på någon av produkterna är det möjligt att den kommer tillbaka och blir en permanent del av sortimentet."

Etikettdesign viktigare än någonsin

Spendrups har ingen stor marknadsföringsbudget för Brutal Brewing och etiketterna måste vara uttrycksfulla och utbildande så att förpackningarna talar för sig själva. Designen görs av Neumeister Strategic Design och karakteristiskt är känslan av ateljé och småskalig produktion med handskrift och starka färger. Arbetet med Brutal Brewing är emotionellt drivet och formgivningen utstrålar värme och mänsklighet. "Det är viktigt att produktens utsida speglar insidans mångfald. Allteftersom ölstilarna vi erbjuder ökar, ökar även behovet av ett sammanhållet uttryckssätt. Utformningen av etiketterna är viktigare än aldrig förr", menar Mikael.

Etikettdesign är viktigare än aldrig förr. För vissa av ölsorterna i Brutal Brewing-sortimentet har vi lagt en särskild lack som gör att etiketterna känns som sandpapper. Det skapar en spännande taktil känsla.

Brutal Brewing appellerar till såväl nyfikna nybörjare som "öl-connoisseurer". De typiska ikonerna på etiketterna beskriver produktens ursprung och har som funktion att skapa varumärkeskännedom. Ölintresserade kan grotta ner sig i det finstilta historieberättandet på baksidan. Brutal Brewing har nämligen ett utbildande syfte: att lära konsumenten något nytt om ölets historia, ölpassion och -tillverkning varje gång den kommer i kontakt med en ny produkt i sortimentet. På "A Ship full of IPA" berättar man till exempel om framväxten av IPA och dess långa resa från England till Indien. På en annan utbildas konsumenten i veteöl.

Etiketter som berör

Etiketterna ska ge konsumenterna en så bra ölupplevelse som möjligt. På vissa av etiketterna har därför Spendrups valt att använda Nordvalls speciella lack som ger en sandpapperskänsla. Etiketten blir därmed inte bara estetiskt tilltalande med en snygg kontrast mellan detaljerna, flaskan blir även skönare att hålla i.

"Vi vill beröra med innehållet och då är det viktigt att även utsidan berör. Vi tar alltid hjälp av Nordvalls tidigt i processen för den trycktekniska expertisen, så att vi är säkra på att de designförslag vi tar fram även fungerar i verkligheten", säger Mikael. A Ship full of IPA är den första i sortimentet med sandpapperslack och i mars lanserades "Cirrus the Cloudy Lager" med samma lack och ny, härlig etikettdesign. "Alla i Brutal Brewing-teamet är väldigt nöjda med resultatet så vi kommer att fortsätta experimentera med lack och andra intresseväckande effekter på våra etiketter", avslutar han.


Kontakta oss för mer information

Mikael Bergqvist
010 169 17 43
mikael.bergqvist@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Etikettapplicering på däck kör lätt ihop sig

Etikettapplicering på däck kör lätt ihop sig

läs mer
Tvåsidig nyhet till global färgproducent

Tvåsidig nyhet till global färgproducent

läs mer
Kölappen – så försynt men ack så viktig

Kölappen – så försynt men ack så viktig

läs mer
Fallet Lidl: Etiketterna som minskade svinnet

Fallet Lidl: Etiketterna som minskade svinnet

läs mer