En elegant etikett är alltid rätt - i synnerhet vid jul

December 2013

Så här lagom till jul finns det väl få saker som slår en riktigt god och fyllig julmust. Exklusivt för Systembolaget har Spendrups lanserat sin alkoholfria julmust Nygårda Julmust Vintage Oak. Flaskan har ett smakfullt utseende med champagnekork och en mycket elegant etikett tillverkad av Nordvalls. Med tanke på att julen står för dörren vill vi passa på att berätta om denna produkt och om etikettens viktiga roll som säljare i hyllan.

På Systembolaget är det hård konkurrens mellan varumärkena. Etiketten har en viktig roll som produktens säljare i hyllan.

Många svenskar skulle nog hålla med om att julmusten tillhör ett av julbordets viktigaste tillbehör. Totalt dricker vi ca 45 miljoner liter must per år, påskmusten inkluderad.

Julen 2011 lanserade Spendrups sin Nygårda Julmust Vintage Oak – en traditionell must med en twist som lagrats på ekfat i sex månader och som idag finns i två olika varianter – en klassisk Bourbon och en karaktäristiskt söt Rom. Den är vuxnare i smaken och tappad i en sofistikerad flaska vilket har gjort att den snabbt gjorde succé när den lanserades.

En etikett som förmedlar kvalitet

Varumärkesansvarig för Nygårda Julmust Vintage Oak heter Tove Svidén. Hon berättar att tanken med denna produkt var att ta fram en god dryck i en stilfull förpackning som skapar en härlig känsla på det vackert dukade julbordet. Hon tycker att Spendrups har lyckats genom att använda en vacker flaska tillsammans med en etikett som förmedlar kvalitet.

Claes Lindström som är strategisk inköpare på Spendrups, klargör att man de senaste åren har valt att ha självhäftande etiketter på många av bryggeriets produkter. Man vill helt enkelt satsa mer på etiketten och dess design för att höja kvalitetskänslan.

Kontrast mellan matt och blankt

Etiketterna till Nygårda Julmust Vintage Oak har tryckts i UV-flexo med en matt svart respektive rödbrun färg. Den matta färgen ger etiketten ett djup. Kronan på verket är den kallpräglingsfolie i guld som utgör text och konturer. Just den matta färgen i samspel med den blanka guldfolien ger etiketten sin tydliga konstrast och ett elegant och sofistikerat utseende som tilltalar målgruppen - de som gillar lite vuxnare smaker.

Spelar roll för intrycket

På systembolagets hyllor är kampen hård mellan varumärkena. Det gäller således att sticka ut bland konkurrenterna och fånga konsumenternas uppmärksamhet. Etiketten är en viktig del av varumärket och ett av de första intrycken av produkten. Det är helt enkelt den perfekta säljaren i hyllan.

Tove Svidén berättar att Nygårda Julmust Vintage Oak har fått ett mycket positivt mottagande av konsumenterna och att de stadigt ökar på Systembolaget. Tove menar vidare att etiketten som vanligt har haft en viktig roll för det totala intrycket av förpackningen.


Kontakta oss för mer information

Caroline Dahl
010 169 17 10
caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Den lilla förpackningen med stora möjligheter

Den lilla förpackningen med stora möjligheter

läs mer
Färskpressade nyheter med digitaltryck

Färskpressade nyheter med digitaltryck

läs mer
Nordvalls etiketter på Pågens exportsuccé Krisprolls

Nordvalls etiketter på Pågens exportsuccé Krisprolls

läs mer
En succé med 3D-känsla

En succé med 3D-känsla

läs mer