Etiketten som smälter in

November 2014

Ibland vill man att etiketten ska smälta in så pass mycket i förpackningens design och innehåll att den helt enkelt inte syns, man vill få känslan av att trycket sitter direkt på förpackningen. I vår värld kallas detta no-label-look och används ofta för kosmetiska produkter, där förpackningsdesign är A och O för att differentiera sig i butikshyllan och på sikt vinna marknadsandelar.

En av etikettens viktigaste funktioner är att den får våra produkter att sticka ut i butikshyllan, vilket vi lyckas bra med i Naturelles fall.

Självhäftande etiketter med no-label-look är smart alternativ till förtryckta förpackningar; om layouten måste ändras är det mer kostnadseffektivt och miljövänligt att byta ut etiketten och ni slipper lagerhålla stora mängder olika förpackningar, eller rent av kassera dem. Med no-label-look lyfter ni dessutom fram ert varumärke på ett snyggt sätt i butikshyllan.

Norska Naturelle är ett bra exempel. Varumärket saluförs i Norge av Lilleborg AS och för vissa av produkterna i Naturelle-sortimentet har man valt etiketter med no-label-look. Hege Seljelid, förpackningsansvarig, och Daniel Gutkin Bernstein, produktansvarig, på Lilleborg ger svar på våra frågor.

Varför har ni valt en no-label-look till Naturelle?

"En av etikettens viktigaste funktioner är att den får våra produkter att sticka ut i butikshyllan, vilket vi lyckas bra med i Naturelles fall. Vi har valt en no-label-look för att designen ska smälta in i den transparenta flaskan så att det ser ut som om att trycket sitter direkt på förpackningen, samtidigt som det tydligt framgår vad produkten innehåller. Den transparenta förpackningen med etikett visar Naturelles färgrika och naturliga innehåll, vilket skiljer produkten från många av konkurrenterna som har icke-genomskinliga förpackningar."

Hur blev resultatet?

"Naturelle har efter en kort tid på marknaden blivit den tredje största produkten inom sin genre och handtvålen presterar idag väldigt bra. Användare menar att Naturelle har en mer tilltalande design än konkurrerande alternativ och produkten betraktas som en modern tvål, speciellt bland unga kvinnor som vill gå sin egen väg och inte använda samma tvålmärke som sina mödrar."

Vad tycker ni om Nordvalls som samarbetspartner?

"Vi på Lilleborg är mycket nöjda med både etiketterna och Nordvalls som samarbetspartner. En av era styrkor i förhållande till oss som kund är den goda uppföljningen vi får på de olika designförslagen vi presenterar för er och er tekniska kompetens. Att få så mycket hjälp och vägledning när det kommer till artwork, trycktekniker och -kvalitet är något vi värdesätter högt. Direktkontakten med er prepressavdelning är ovärderlig.

Ni är alltid positiva, lösningsorienterade och noggranna med att ställa kontrollfrågor vid projektets start vilket bevisar att ni är måna om att resultatet ska bli så bra som möjligt. Inte sällan kommer vi med ändringar vid tryckstart vilket ni alltid har tålamod med."

Om Naturelle

Naturelle handtvål lanserades av Lilleborg 2011 och saluförs idag i alla de ledande dagligvarukedjorna i Norge. Målgruppen är kvinnor i män i åldern 20-55 som önskar väldoftande och naturlig handtvål till ett rimligt pris. Produktsorterna skiftar regelbundet för att ge konsumenterna en variation, idag erbjuder man Aloe Vera, Passionsfrukt & Jojobaolja samt Honung & Apelsinblomma. Tvålsorterna finns även i refillförpackning.


Kontakta oss för mer information

Mikael Bergqvist
010 169 17 43
mikael.bergqvist@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

"Utan etiketten skulle ingenting fungera"

"Utan etiketten skulle ingenting fungera"

läs mer
Färskpressade nyheter med digitaltryck

Färskpressade nyheter med digitaltryck

läs mer
Biobiljetten - en del av upplevelsen på SF Bio

Biobiljetten - en del av upplevelsen på SF Bio

läs mer
Etiketter med exklusiv känsla till ny kosmetikserie

Etiketter med exklusiv känsla till ny kosmetikserie

läs mer