Etiketterna som stärkt anrikt ölvarumärke

December 2014

Under hösten 2014 fick anrika Melleruds Utmärkta Pilsner en ny härlig etikettdesign som Nordvalls tog fram tillsammans med kunden Spendrups. För att höja kvalitetskänslan gick man dessutom över från våtlimmade till självhäftande etiketter, utan att för den sakens skull göra avkall på den rustika känslan och de historiska värden som är varumärkets kärna. Resultatet blev, liksom ölet, utmärkt.

Året var 1904 när Melleruds Bryggeri i Dalsland slog tappen ur tunnan för första gången. Fram till -54 var försäljningen god men till följd av en negativ cykel för alla bryggerier under mitten av 1900-talet lade man ner verksamheten. 2011 blåste Spendrups nytt liv i varumärket. Melleruds var precis det som bryggerijätten var ute efter, nämligen en modern rejäl svensk pilsner som förbinder tradition med ett genuint hantverkskunnande.

"Det är kul att jobba på ölbryggeri just nu. Det händer mycket i branschen och konsumenterna är mer nyfikna är någonsin, de är inte rädda för att prova nya smaker. Melleruds Utmärkta Pilsner är en av många spännande nyheter från oss. Ölet är friskt och har en markerad beska vilket ligger helt i tiden", klargör Mikael Mossvall, produktchef för Melleruds. Spendrups började testa marknaden för produkten under 2011 och eftersom responsen var god, lanserades den ett år senare till ett större antal kunder.

Rustik etikett med kvalitetskänsla

Med de nya etiketterna till Melleruds ville man framhäva den rustika känslan som varumärket representerar, av den anledningen föll valet på ett något tjockare pappersmaterial. För att höja kvalitetskänslan gick man som sagt över från våtlimmade till självhäftande etiketter. Mikael berättar: "Varumärket står för ett rejält intryck, en hög trygghetskänsla och historiska värden från tidigt 1900-tal. De nya, självhäftande etiketterna lyfter fram dessa värden väldigt väl, både vad gäller design och funktion. De klarar av kondens bättre och vi slipper problemet med att etiketterna släpper i kanterna."

En lyckad comeback

Försäljningen för Melleruds Utmärkta Pilsner har varit mycket god under 2014. Produkten har lanserats på Systembolaget och finns nu i 300 butiker runtom i landet. Mikael klargör att det finns tre fundamentala faktorer när det kommer till etiketter och övrigt förpackningsmaterial: funktion, kvalitet och design. "Jag tycker att Nordvalls lyckas väldigt väl med att leverera produkter som uppfyller dessa tre krav och vi på Spendrups är mycket nöjda med både etiketterna och samarbetet."


Kontakta oss för mer information

Caroline Dahl
010 169 17 10
caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Har du fluxat idag?

Har du fluxat idag?

läs mer
Fördjupat samarbete med Venuepoint

Fördjupat samarbete med Venuepoint

läs mer
Kryddjätte väljer digitalt

Kryddjätte väljer digitalt

läs mer
Legendaren som fick en makeover och sålde guld

Legendaren som fick en makeover och sålde guld

läs mer