Fallet Lidl: etiketterna som minskade svinnet

September 2013

Svensk dagligvaruhandel lider kraftigt av svinn orsakat av stölder och snatterier. En av dem som varit utsatt är den tyska livsmedelsjätten Lidl. Butikskedjan har haft stora problem med kriminellt svinn i sina butiker, främst för produktgrupperna kyckling, kött och ost. Inte konstigt att de tröttnade på problemet och sökte en hållbar och kostnadseffektiv lösning. Den fanns hos Nordvalls.

Den tyska livsmedelskedjan Lidl hade stora problem med kriminellt svinn, särskilt för produkten Gyllda kyckling. De testade Nordvalls larmetiketter vilket gav goda resultat. Svinnet minskade med uppemot 40 procent.

Under hösten 2012 kom vi i kontakt med representanter från Lidl. De berättade att de hade problem med svinn i så gott som alla Lidl-butiker i hela landet. Det var både organiserade ligor som stal stora kvantiteter vid ett och samma tillfälle och enskilda fall där det slank ner en och annan vara i någons handväska. Lidl sökte en lösning som skulle sätta stopp för problemet en gång för alla. Svaret blev Nordvalls etiketter med inbyggd larmtagg.

Stölderna minskade med 40 procent

Lidl utrustade varje butik med larmbågar och testade larmetiketterna för en av de produkter som blivit särskilt utsatt för svinn; nämligen kycklingbröstfiléer och helkyckling från märket Gyllda som legotillverkas av Guldfågeln. Nu, cirka ett år senare, kan vi slå fast att det har blivit en stor succé. Lidl's Packaging Manager Elin Aronsen Beis berättar att svinnet för Gyllda kyckling, tillsammans med de andra produkterna inom kött och ost där samma åtgärd vidtogs, har minskat med 40 procent. Målet är att införa larmetiketter för alla köttprodukter i framtiden. Lidl har helt enkelt insett att detta är en lösning som är här för att stanna.

Så funkar det

I Lidl's fall är själva etiketten en helt vanlig etikett som trycks i UV-flexo. Därefter appliceras en larmtagg mellan etikettens front- och backingpapper. Detta görs efter tryckning, i en speciell maskin hos Nordvalls. Guldfågeln applicerar därefter etiketten på förpackningen, innan kycklingen levereras till slutkunden Lidl.

Larmtaggen i etiketten fungerar som så att den oupphörligen sänder en signal och om den passerar en larmbåge utan att ha scannats av utlöses larmet.

Larmtaggen kan i viss mån jämföras med en RFID-tagg, dock finns det en väsentlig skillnad. Medan RFID-taggen är en passiv tagg som använder strömmen i läsarens signal, är larmtaggen aktiv och innehåller en egen strömkälla. Till följd av detta sänder den oupphörligen en signal och om den passerar en larmbåge utan att ha scannats av utlöses larmet. Smart va!

Det kriminella svinnet värt sex miljarder om året

Stölder och snatterier är det största ekonomiska problemet för svensk handel. Enligt en undersökning som Handelns utredningsinstitut har gjort på uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel, är det kriminella svinnet i svenska butiker värt runt sex miljarder kronor om året.

Under 2012 anmäldes över 60 000 butiksstölder i Sverige. Dock ska klargöras att de flesta stölder och snatterier aldrig upptäcks, vilket gör det svårt att utifrån statistiken fastställa den verkliga omfattningen. De senaste åren har butiksstölderna blivit betydligt mer organiserade och numera stjäls det för en andrahandsmarknad. Inom dagligvaruhandel är kött den överlägset vanligaste stöldvaran. Andra mycket stöldbegärliga varor är kaffe, batterier, hygienprodukter och godis.

Ljus framtid för larmetiketter

Larmetiketter verkar gå en ljus framtid till mötes. Som du själv kan utläsa från siffrorna ovan är det kriminella svinnet ett mycket stort problem för svensk handel. Nordvalls larmetiketter är en lösning på detta. Det är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att minska svinnet på och larmtaggarna kan i princip appliceras i vilken etikett som helst. Är det en stöldbegärlig produkt, såsom Gyllda kyckling, är det utan tvekan en god investering. Fråga bara Lidl.


Kontakta oss för mer information

Mikael Bergqvist
010 169 17 43
mikael.bergqvist@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Tvåsidig nyhet till global färgproducent

Tvåsidig nyhet till global färgproducent

läs mer
Färskpressade nyheter med digitaltryck

Färskpressade nyheter med digitaltryck

läs mer
Etiketten som smälter in

Etiketten som smälter in

läs mer
Legendaren som fick en makeover och sålde guld

Legendaren som fick en makeover och sålde guld

läs mer