Fransk favorit i ny förtrollande förpackning

Februari 2013

LdB, som idag ägs av Cederroth, har skapat en unik ställning på den svenska marknaden med produkter som de flesta kvinnor känner igen. De första produkterna i LdB-serien lanserades år 1945 och det är idag ett av de bäst säljande hudvårdsmärkena i Sverige. Visste ni förresten att LdB står för Lait de Beauté som på franska betyder skönhetsmjölk? Receptet är nämligen hämtat från Paris. År 2011 påbörjades en resa för att vitalisera och modernisera varumärket och som etikettleverantör fick Nordvalls vara med på den spännande resan.

Nordvalls blev involverat tidigt i framtagandeprocessen av de nya etiketterna. Målet var att illustrationerna skulle bli mer emotionella och tilltala alla sinnen - men framför allt skulle de skildra den förtrollande doften.

Den nya varumärkes-plattformen, där målet var att ta en position på marknaden som mer "chic & cheerful", innebar bland annat en helt ny förpackningsdesign för LdB:s bas- och specialsortiment. Målet var att kommunicera ett modernt, feminint och lekfullt varumärke med produkter som gör en glad.

Jonas Ingmarsson, förpackningsutvecklingschef på Cederroth, berättar att motivet bakom denna strategi var att den tidigare designen inte riktigt harmoniserade med det budskap som man ville förmedla. Kommunikationskonceptet var "en förtrollande doft" och syftet var alltså att förstärka detta. I maj 2012 lanserades den nya designen.

Etiketter som tilltalar alla sinnen

Nordvalls blev involverat tidigt i framtagandeprocessen av de nya etiketterna. Målet var att illustrationerna i form av bland annat blommor, frukter och fjärilar skulle bli mer emotionella, få ett större djup och tilltala alla sinnen - men framför allt skulle de skildra den förtrollande doften. Det var ett helt nytt formspråk för LdB.

Kombinationstryck med 3D-känsla

Nordvalls valde ett kombinationstryck bestående av flexo med mycket fina detaljer i screen, något som kräver ett stort trycktekniskt kunnande. För deodorantserien tillkom även kallfoliering. Då Cederroth var ute efter en 3D-känsla var screen den självklara tryckmetoden att använda då den bygger på höjden och ger en nivåskillnad, precis som vid prägling.

Den största utmaningen blev LdB:s specialserie Sweet Wonderland. För det första var man ute efter en extra 3D-känsla för att få intrycket av att fjärilarna lyfter från flaskan. För det andra var det mycket tunna linjer och en markant guldton runt texten på förpackningens framsida. Här lekte man lite extra mycket med kombinationer av screen och flexo för att återskapa den önskade designen.

Från både Cederroths och designbyråns sida var man mycket nöjd med trycket. Jonas menar att alla tryckerier kan klara av den tekniska biten men att det inte bara gäller att göra en perfekt etikett, utan att få alla att se ut som att de kommer från samma familj och skapa en varumärkeskännedom. Nordvalls lyckades med denna utmaning.

Ett starkare varumärke idag

Så här i efterhand har det visat sig att den nya designen var en riktig fullträff. Maria Holmlund, marknadschef för segmentet skin care på Cederroth, berättar att man har haft en mycket positiv utveckling på LdB-serien sedan lanseringen av den nya designen och den första specialutgåvan Sweet Wonderland blev en försäljningssuccé.


Kontakta oss för mer information

Caroline Dahl
010 169 17 10
caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Lekfull etikettdesign dubbelt upp

Lekfull etikettdesign dubbelt upp

läs mer
Hamna inte i klistret

Hamna inte i klistret

läs mer
Tvåsidig nyhet till global färgproducent

Tvåsidig nyhet till global färgproducent

läs mer
Etiketterna som stärkte anrikt ölvarumärke

Etiketterna som stärkte anrikt ölvarumärke

läs mer