Har du fluxat idag?

Februari 2016

I så fall har du sett att det är Nordvalls etiketter som pryder flaskan. Flux ägs av det globala läkemedelsföretaget Actavis och är ett av företagets starkaste varumärken som just nu håller på att lanseras i fler länder runt om i Europa. Etikettdesignen är en viktig del av varumärkets kommunikationsstrategi och mycket arbete har lagts ner på att få förpackningen att förmedla rätt budskap. Nyfikna som vi är passade vi på att intervjua Sanna Hedman, Nordic Marketing Manager Consumer Health Care på Actavis, för att få veta mer.

För Actavis är det viktigt att konsumenten tycker att flaskan är så snygg att den alltid står framme i badrummet. Förpackningen och etiketten är därav otroligt viktiga för varumärket.

Sanna, kan du börja med att berätta om Flux?

"Flux är en familj med produkter för god munvård. Tidigare stod vi för "starka tänder" i och med att vi enbart hade fluorskölj. Idag har vi även tuggummi och tandkräm i familjen, och vi strävar mot att vara "the oral care expert", det vill säga experterna inom munvård.

Fluorsköljet för vuxna präglas av ett högt fluorinnehåll för starka tänder och finns i flera olika smaker såsom Coolmint, Mild och Strong Mint. För vuxna har vi även Flux Fresh, som förutom starka tänder ger god andedräkt. För barn mellan 6-12 år har vi Flux Juniorskölj med anpassat fluorinnehåll. Dessa finns idag i smakerna Fruit Mint, Jordgubb och Hallon. I Flux-familjen har vi även ett sortiment mot en torr mun, Flux Dry Mouth. Sverige och Norge är våra primära marknader men vi finns även i bland annat Lettland, Litauen, Finland, Island, Tjeckien och Grekland."

Vilken roll spelar förpackningen och etiketten för Flux som varumärke?

"Vår vision med Flux är att det ska vara roligt att använda vårt varumärke, att det ska vara roligt att fluxa. Därutöver vill vi att konsumenten tycker att flaskan är så snygg att den alltid står framme i badrummet. Förpackningen och etiketten är därav otroligt viktiga för varumärket. Efter undersökningar av både tandläkare och konsumenter kom vi fram till att vi skulle ha en modern, snygg och praktisk flaska. Utifrån det jobbade vi, tillsammans med producenten, fram doseringspumpen, som ger en exakt dosering varje gång, utan slabb och spill.

För etiketterna till Flux har vi tryckt på en transparent film. Etiketten smälter därmed in i flaskan och skapar en snygg "no label look"-känsla.

Etikettdesignen har vi jobbat mycket med. Vi ville ha en stilren och modern etikett, inte så amerikaniserad som många av konkurrenternas. Resultatet har blivit ett mycket framgångsrikt koncept. Vi valde ett transparent etikettmaterial för att vätskan ska synas igenom vilket vi tycker ger ett enhetligt intryck, nästan så att man inte ser själva etiketten. På Juniorprodukterna visualiserar vi smaken i form av symboler såsom frukter och bär så att barnen enkelt ser vilken smak det är. På vårt vuxensortiment har vi tagit fram en så kallad "swong", alltså en slags våg, som gör att Flux sticker ut i hyllan. Det har gått jättebra med de nya etiketterna och varumärket blir bara starkare och starkare."

Vad har marknadens respons varit och hur ser ni på framtiden?

"Flux är idag marknadsledare och finns på apotek, matbutiker och många tandvårdskliniker. Vi vet att konsumenterna tycker om Flux och gillar att ha den framme i badrummet. Vi arbetar ständigt med nya produkter till Flux-familjen, så framöver får vi med hög sannolikhet se fler familjemedlemmar. I framtiden ser vi även expansion av Flux i fler europeiska länder."

Och så lite mer om det trycktekniska...

För etiketterna till Flux har vi tryckt på en transparent film för att innehållet ska synas igenom. Etiketten smälter därmed in i flaskan och skapar en snygg "no label look"-känsla, alltså att det ser ut som att trycket är gjort direkt på flaskan.

På etiketten använder vi screentryck på både fram- och baksida. Screentryck är en teknik där färg trycks ut på etikettmaterialet genom en tunn screenduk med hjälp av en rakel. Den stora fördelen är att du får en väldigt täckande kulör och på så vis en upphöjd reliefkänsla som skapar en kontrast mot bakgrunden som du tydligt känner när du tar på den. Vi kan kombinera screen- och flexotryck på dina etiketter om du så önskar. Med kombinationstryck kan vi till exempel bygga upp bilder med en spännande 3D-känsla. Eller varför inte använda en screenlack med glitter, eller en annan kul effekt, i utvalda detaljer på etiketten? Vår screenlack blir väldigt täckande och effektfull.

Vill du få fler tips på hur du kan få dina produkter att sticka ut?

Kontakta oss!


Kontakta oss för mer information

Mikael Bergqvist
010 169 17 43
mikael.bergqvist@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Den lilla förpackningen med stora möjligheter

Den lilla förpackningen med stora möjligheter

läs mer
Etiketten som smälter in

Etiketten som smälter in

läs mer
Biobiljetten - en del av upplevelsen på SF Bio

Biobiljetten - en del av upplevelsen på SF Bio

läs mer
Fransk favorit i ny förtrollande förpackning

Fransk favorit i ny förtrollande förpackning

läs mer