Läskande nyheter som får oss att längta till Rio

Maj 2014

Vi på Nordvalls har lång erfarenhet av etikettproduktion mot dryckesindustrin. En av våra kunder i detta segment är Frutoso International – en innovativ ciderproducent med passion för Brasilien som grundades 2012. Samma år kom dess grundare i kontakt med Nordvalls för framtagandet av etiketter. Produktlanseringen blev en direkt succé och i vår introduceras nya, spännande smaker. Vi är mycket glada för att få vara med på resan; en resa som startade i Rio.

När en ny produkt ska lanseras på marknaden har etiketten en viktig roll som varumärkesbyggare. Etiketterna till Frutuso har ett stilrent utseende och förmedlar den känsla av sol, värme, glädje och musik som man var ute efter.

Bakom Frutoso International står två kreativa killar vars främsta fokus är att utveckla goda, fruktiga drycker med anknytning till Brasilien, där de tillbringat mycket tid och periodvis varit bosatta. För dem är detta ett land med en rik kultur; glädjefull musik och dans samt en befolkning med en stor livsaptit – något som länge har inspirerat dem.

Det var alltså här som idén föddes, om en dryck som skulle fånga känslan av det nya Brasilien – "the Brazilian happiness" – vilken grundarna ville förmedla till den svenska marknaden. Idén utvecklades tillsammans med inhemska aktörer i den brasilianska dryckesbranschen till den produktlinje man har idag – Frutoso Beverages.

Innovativa smaker för den som gillar att njuta av livet

Frutoso är en kolsyrad ciderdryck gjord på äppelvin med olika fruktsmaker och låg alkoholhalt. Målgruppen är "sociala upplevelsesökare" och "prestigelösa livsnjutare" och enligt grundarna själva passar cidern utmärkt soliga dagar då suget efter något läskande sätter in, den intages bäst kall med skönt sällskap, gärna på en "after beach". Kort och gott är Frutoso drycken som får oss att längta till Rio.

Cidern finns i dagsläget i smakerna Coconut, Pineapple, Strawberry/Lime och Pear Lime. Frutoso är den enda ciderproducenten i Sverige med smaken kokosnöt och var även först ut på marknaden med en ciderdryck som är sötad med den helt naturliga växten stevia. Ny smak för i år är Lime/Mentha som enligt Frutoso kommer passa perfekt i sommarsolen.

Etiketten i fokus

Etiketten är en viktig del i varumärkesbyggandet. För att hitta en passande etikettleverantör som kunde möta Frutosos behov av hög kvalitet och snabb leverans scannade man marknaden och valet föll på Nordvalls. "Det tog inte lång tid förrän vi insåg att ni mötte våra behov och vi har nu byggt upp en nära relation med Nordvalls", säger en av grundarna.

Från Frutosos sida var det A och O att designen representerade vad varumärket stod för och att den möjliggjorde för produkter i linjen att vara unika men samtidigt tillhöra en och samma familj – "The Frutoso Sugar Skulls Family". När man ser Frutoso ska man fyllas med tankar om sol, värme, glädje och musik – man ska helt enkelt bli törstig.

"Förutom att Frutoso är en väldigt god och läskande dryck förstod vi tidigt att förpackningens design är oerhört viktigt för att särskilja drycken från andra produkter på marknaden. Då vi har valt att använda glasflaskor blev etiketten central för att nå ut till våra kunder. Jag tycker att Nordvalls process fungerar väldigt bra; från det att man skickar in den initiala designen till det att de färdiga etiketterna levereras på överenskommet leveransdatum."

Tummen upp från konsumenterna

Konkurrensen från andra cider- och RTD-produkter (RTD = Ready to Drink) är benhård. Genom att erbjuda högkvalitativa produkter med innovativa smaker samt ha en unik varumärkesidentitet har Frutoso International lyckats särskilja sig från mängden. Att dessutom vara den första aktören att erbjuda en ciderdryck med smaksättning av stevia har också varit en bidragande faktor till framgången. Grundarna klargör att de är mycket nöjda med resultatet och att Nordvalls har hjälpt till att ta fram en produkt som de är stolta över.

"Vi har fått oerhört positiv respons från kunder som tycker att Frutosos produkter är väldigt tilltalande med det bildspråk som används. Den höga kvaliteten på etiketterna har stor del i detta."

Det kokar i kitteln

Vad gäller trender i dryckesbranschen tror grundarna att den utveckling som ägt rum de senaste åren för öl- och vinetiketter, med fokus på kreativitet, bara är början och att detta även kommer att sprida sig till andra produktgrupper. Kreativa dryckesförpackningar blir allt viktigare och etiketten får en alltmer central roll för det totala intrycket av produkten.

Vilka planerna är för just Frutoso vill grundarna inte avslöja men en sak är säker, det kokar i kitteln!

Liselott Widerström, kundansvarig på Nordvalls, om samarbetet med Frutoso:

"Det var under 2012 som jag kom i kontakt med Frutoso International som hade en förfrågan på en mindre volym etiketter för att testa den svenska marknaden för deras nya cidersortiment. För att inte initialkostnaderna skulle bli så höga valde vi till en början digitaltryck. I takt med ökad försäljning har ju även etikettvolymen tilltagit vilket gör att vi nu går över till UV-flexo som tryckmetod. Detta gör vi i kombination med screentryck vilket kommer att lyfta etiketternas design ytterligare."


Kontakta oss för mer information

Caroline Dahl
010 169 17 10
caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Ny etikett klarar tuffa transporter

Ny etikett klarar tuffa transporter

läs mer
Nordvalls biljetter till skid-VM i Falun

Nordvalls biljetter till skid-VM i Falun

läs mer
Etiketterna som stärkte anrikt ölvarumärke

Etiketterna som stärkte anrikt ölvarumärke

läs mer
Nordvalls etiketter sprider glädje i juletider

Nordvalls etiketter sprider glädje i juletider

läs mer