Legendaren som fick en makeover och sålde guld

November 2012

Norrlands Guld, som ägs av Spendrups, är idag ett av våra mest väletablerade varumärken och en av de största ölsorterna i Sverige. 2010 valde Spendrups att ge Norrlands Guld en ordentlig makeover med en ny etikett från Nordvalls. Framgången blev enorm med en försäljningsökning på drygt 400 procent på två år.

Claes Lindström är strategisk inköpare på Spendrups och ansvarar för insatsmaterialet, inklusive etiketterna. Han berättar att det var under 2010 som han kom i kontakt med Nordvalls på en förpackningsmässa i Malmö och nya affärsmöjligheter började diskuteras.

I april samma år fick Norrlands Guld en rejäl makeover – från den gamla flaskan med standardetikett och traditionell kapsyl till en ny flaska med twist-off kapsyl och en ny etikettlayout. Makeovern visade sig bli en dundersuccé: på två år ökade försäljningen med drygt 400 procent och då ska du ha i åtanke att marknadsföringsbudgeten under perioden i stort sett var oförändrad. Den stora framgången berodde alltså uteslutande på flaskans nya utseende.

Vad var då hemligheten?

Claes berättar att Spendrups har valt att byta ut de traditionella våtlimsetiketterna till självhäftande etiketter på många av produkterna, inklusive Norrlands Guld. De vill helt enkelt satsa mer på etiketten och dess design för att höja kvalitetskänslan.

För Norrlands Guld hade Spendrups designbyrå en önskan om att ta fram en etikett som i största möjliga mån skulle återge känslan av en gammal handlarskylt i präglad plåt. Den lösning som Nordvalls och Spendrups gemensamt diskuterade fram var en etikett i PP-silver med blank yta och en uppbyggd prägling gjord med hjälp av en lack. Detta gav etiketten den lyster och kvalitetskänsla Spendrups var ute efter.

Hård kamp i hyllan

På systembolagets hyllor är kampen hård mellan varumärkena då utbudet av öl kraftigt har ökat de senaste åren. Det gäller därför att sticka ut bland konkurrenterna och fånga konsumenternas uppmärksamhet. ”När det kommer till Norrlands Guld fångar vi konsumentens uppmärksamhet genom etikettens blanka yta. När denne sedan får produkten i handen känns präglingen tydligt vilket förhöjer kvalitetskänslan. Etiketten har definitivt varit en bidragande faktor till framgången”, säger Claes.

Om Norrlands Guld

Norrlands Guld introducerades 1965 och bryggs av Spendrups sedan 1989. Det gyllengula ölet med norrländsk karaktär riktar sig till den som vill träffas en stund efter jobbet, gärna hemma över en fotbolls- eller hockeymatch, utan krusiduller. För den som inte vill göra sig till eller vara märkvärdig utan helt enkelt bara vill vara sig själv för en stund.


Kontakta oss för mer information

Caroline Dahl
010 169 17 10
caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Brutalt snygga etiketter

Brutalt snygga etiketter

läs mer
OS-ryttare bakom etikettdesign

OS-ryttare bakom etikettdesign

läs mer
Etiketterna som stärkte anrikt ölvarumärke

Etiketterna som stärkte anrikt ölvarumärke

läs mer
Etiketter med exklusiv känsla till ny kosmetikserie

Etiketter med exklusiv känsla till ny kosmetikserie

läs mer