Lekfull etikettdesign dubbelt upp

April 2016

Först Smultrondröm och nu Skogsbär. Orkla Care fortsätter göra line extensions på sin populära handtvål Bliw och etiketterna är en viktig del av de nya produkternas identitet. De har ju något alldeles extra, nämligen tryck på båda sidor för att skapa en spännande 3D-känsla och fånga konsumenternas uppmärksamhet.

Bliw Skogsbär lanserades under våren 2016 och är den andra specialversionen i Bliwfamiljen.
Den första specialversionen Bliw Smultrondröm blev en försäljningssuccé i både Sverige och Finland.

Bliw är ett starkt varumärke med lång tradition som vänder sig till hela familjen med sin lekfullhet. Specialversionen Bliw Smultrondröm lanserades 2014 i Sverige och Finland och togs emot väldigt väl på marknaden. Så väl att Orkla Care valde att göra ytterligare en line extension, denna gång i form av Bliw Skogsbär med en ny, härlig doft som lanserades under våren 2016. I samarbete med Designkontoret Silver tog man fram en ny etikettdesign men valde att behålla det rena uttrycket.

Som en teaterscen med kulisser

"Det skulle kännas familjärt och lekfullt. Vi valde att experimentera med etikettdesign och trycktekniker istället för att addera element i tvålen, såsom pärlemorglitter, plastfiskar eller liknande, för att fånga konsumenternas uppmärksamhet. För både Smultrondröm och Skogsbär valde vi en helt ny tryckteknik för att skapa en 3D-känsla. På så vis blev uttrycket starkare och mer grafiskt; som en teaterscen med kulisser och skådespelare", berättar Sofia Frank Öberg, Senior Designer på Silver, inlevelsefullt.

Ett avancerat tryck

Det unika med de båda specialversionerna är alltså det avancerade baksidestrycket (eller sandwichtrycket och dubbeltrycket som det också kallas i etikettvärlden). För att uppnå effekten på baksidesetiketterna använde vi ett transparent material på vilket vi först la ett spegelvänt 4-färgstryck, alltså det som syns i bakgrunden om man tittar på flaskan framifrån. Därefter "spärrade" vi med en vit screenfärg för att kunna trycka baksidestexten. För att förstärka 3D-känslan ytterligare trycktes framsidesetiketten i UV-flexo och screen.

Sofia berättar att det trycktekniska var en utmaning. "Det är svårt att föreställa sig resultatet när man sitter och designar. När vi gjorde provtryck upptäckte vi att färgerna mattades av mycket mer än vi trodde när etiketterna kom upp på flaskan vilket gjorde att 3D-känslan försvann. Vi fick trycka i ordentligt med färgerna för att få dem så starka som vi ville. Vi hade ett mycket nära samarbete med Nordvalls under det här stadiet vilket var till stor hjälp, gjorde ett par provtryck och till slut var vi riktigt nöjda. Man lär sig något nytt hela tiden i den här branschen", avslutar Sofia.

Fler tips

Att göra baksidestryck på sina etiketter för att skapa en 3D-känsla är ett sätt att fånga konsumenternas uppmärksamhet i den hårda konkurrens som råder i butikshyllan. Vi kan ta fram sådana etiketter till dig också om du vill - både i flexo och digitalt.

Vill du ha tips på fler kreativa etikettlösningar? Kontakta oss så berättar vi mer!


Kontakta oss för mer information

Mikael Bergqvist
010 169 17 43
mikael.bergqvist@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Hamna inte i klistret

Hamna inte i klistret

läs mer
Tvåsidig nyhet till global färgproducent

Tvåsidig nyhet till global färgproducent

läs mer
En elegant etikett är alltid rätt - i synnerhet vid jul

En elegant etikett är alltid rätt - i synnerhet vid jul

läs mer
Tre fiffiga lösningar när etiketteringsytan är begränsad

Tre fiffiga lösningar när etiketteringsytan är begränsad

läs mer