Nordvalls etiketter på Pågens exportsuccé

December 2014

Pågen AB är Sveriges största bageri grundat 1878 som står bakom många svenska klassiker, däribland Lingongrova, Krisprolls, Gifflar och Hönökaka. Just Krisprolls är en produkt som lyckats väldigt väl utanför Sveriges gränser och säljs idag i ett 30-tal länder. Kontakten mellan Nordvalls och Pågen etablerades 2012. Man ville ha hjälp med att ta fram smarta etikettlösningar till sin mest framgångsrika exportvara, Krisprolls. Givetvis antog Nordvalls utmaningen.

En tvåbladsetikett har tre tryckbara sidor och är en fiffig lösning om du till exempel har många olika språkversioner, eller om du vill testa en ny marknad. Det är ju mer kostnadseffektivt att ta fram nya etiketter än nytt emballage.



Pågen har bakat med kärlek sedan 1870-talet. För cirka 40 år sedan påbörjade Krisprolls sin resa ut i världen och gjorde succé. Framförallt fransmännen fastnade för den svenska skorpan, idag är "Les Krisprolls" ett av de mest kända varumärkena i Frankrike och uppemot sextio procent av Pågens skorpor exporteras dit. Sara Österström, Export Trade Marketing Manager, berättar att Sverige har ett mycket gott renommé utomlands – det betraktas som tryggt och rent med hög kvalitet. Krisprolls innehåller rena ingredienser utan konserveringsmedel samtidigt som det är en lång hållbarhet.

Etiketten sparar kostnader

Nordvalls levererar främst flerbladsetiketter till Pågen Krisprolls som går till export. Lagom till jul lanseras nu smaken pepparkaka och på skorppåsarna till den schweiziska marknaden sitter en tvåbladsetikett, med tre tryckbara sidor, med en innehållsdeklaration på tyska. På skorppåsen fanns sedan tidigare en fransk språkversion, dock ingen tysk, vilket är ett krav i Schweiz. Med etiketten löste man problemet.  Detta är ett övervägande som behövs göras för varje enskild produkt, då det är avgörande hur stor volymen är. Den här gången var det billigare att ta fram en språketikett än nya skorppåsar specifikt för denna marknad.

På samma sätt gjorde Pågen då Krisprolls skulle provlanseras i Japan för en tid sedan. Pågen ville testa den japanska marknaden och då var det mer kostnadseffektivt att ta fram etiketter än nytt emballage.

Nordvalls har även tagit fram en flerbladsetikett till Pågen, med fem blad vilket innebär tio tryckbara sidor för text och bild. I flerbladsetiketten ges konsumenterna inspirerande tips på vilka olika sätt man kan äta sina Krisprolls.

En etikett som inspirerar

Förutom tvåbladsetiketten till den schweiziska marknaden har Pågen tillsammans med Nordvalls även tagit fram en flerbladsetikett med fem blad vilket innebär tio tryckbara sidor för text och bild. I flerbladsetiketten ges konsumenterna tips på vilka olika sätt man kan äta sina Krisprolls. Detta varierar nämligen mellan olika länder. Anna Bynke, inköpschef för emballage och trycksaker på Pågen, berättar:

"I Sverige äter vi skorpor som mellanmål eller till kvällskaffet, gärna med smör på, ibland även med något pålägg. I Frankrike är det vanligast att man äter Krisprolls till frukost och i England till lunch."

I etikettens folder upplyser Pågen om att man som omväxling kan smula ner sina Krisprolls i yoghurten på morgonkvisten, ha dem på tapasbuffén i sällskap med en god tapenade, som ingrediens i äppelkakan eller som tillbehör till en fräsch fruktsallad. För att nämna några exempel.

Positiv respons

Sara och Anna klargör att tillväxtstrategin för Krisprolls i dagsläget främst är att förstärka sin position på de marknader där de är etablerade. De är överens om att etiketten och dess innehåll kan ha en viktig roll i att få fler konsumenter att lägga just Krisprolls i kundkorgen.

"Det är benhård konkurrens i hyllan, särskilt från 'private label', alltså butikskedjornas egna varumärken. Det är långtifrån en lätt match att slå sig in på främmande marknader. Det gäller ju att få konsumenterna att våga testa någonting nytt när de går och handlar. Att ge inspirationstips är ett sätt att tilltala en större målgrupp och öka konsumtionen bland de befintliga kunderna. Responsen har varit väldigt god", berättar Sara.

Nordvalls är med hela vägen

När en ny etikettdesign ska tas fram anlitar Pågen gärna reklambyrån Thrilled. Nordvalls är alltid med från början för att ge sin input, främst vad gäller det trycktekniska. "Jag upplever att Nordvalls är en mycket innovativ och lyhörd leverantör. Vi får väldigt bra input av er vilket göra processen smidig. Ni är närvarande och kommer hit när vi behöver er. Att ha en god kontakt är mycket viktigt för oss och det upplever vi att vi har med Nordvalls", säger Anna.

Sara understryker att Nordvalls etiketter spelar en viktig roll för helheten: de gör att skorppåsarna sticker ut i hyllan och fångar konsumentens intresse. "Personligen reagerar jag starkare om jag ser en produkt där det sitter en etikett. Det blir något extra, som inte suttit där förut och som gör att förpackningen ser annorlunda ut sen sist. Man kan enkelt förändra en förpacknings utseende med en etikett, är den dessutom öppningsbar och har flera blad blir man blir nyfiken", klargör hon.

På gång...

Pågen och Nordvalls har många spännande projekt på gång tillsammans, till exempel med en rabattkupong i form av en tvåbladsetikett till skorppåsarna. Rabattkuponger är en väl beprövad metod att få konsumenterna att testa ens produkter och just en etikettlösning med två blad lämpar sig väl då syftet är att man ska riva av etikettens ovandel och förvara i plånboken tills nästa inköp. En smart och funktionell lösning där man alltså kan ha rabattkupongen sittandes direkt på förpackningen istället för att ha den separat.


Kontakta oss för mer information

Caroline Dahl
010 169 17 10
caroline.dahl@remove-this.nordvalls.se

ANDRA KUNDBERÄTTELSER

Personliga etiketter - viktig del av framgångsreceptet

Personliga etiketter - viktig del av framgångsreceptet

läs mer
Den lilla förpackningen med stora möjligheter

Den lilla förpackningen med stora möjligheter

läs mer
Etikettapplicering på däck kör lätt ihop sig

Etikettapplicering på däck kör lätt ihop sig

läs mer
Färskpressade nyheter med digitaltryck

Färskpressade nyheter med digitaltryck

läs mer